Så ansöker du för första gången

Här kan du läsa mer om hur du ansöker om försörjningsstöd för första gången.

Börja med att ringa till Nybesöksmottagningen, se telefonnummer under Kontakt. På Nybesöksmottagningen får du prata med en handläggare och vid behov bokar ni en tid. Om du har svårt att ta kontakt med oss kan du låta en annan person ta kontakt med Nybesöksmottagningen för att boka en tid till dig.

Efter samtalet får du en ansökningsblankett skickad hem till dig som du fyller i. På blanketten framgår vilka handlingar som behöver bifogas. Blanketten finns inte att ladda ner från den här webbplatsen, den kan bara skickas hem till dig.

Exempel på handlingar som du kan behöva lämna in är kontoutdrag tre månader tillbaka, hyresavtal, elräkning, fackliga avgifter, kostnader för barnomsorg, kostnader för mediciner med mera. 

Ansökningsblanketten och handlingarna kan lämnas in till kommunens kontaktcenter, eller skickas via posten till:

Nybesöksmottagningen
Socialförvaltningen
Nynäshamns kommun
149 81 Nynäshamn

Om något saknas i din ansökan kommer ett brev skickas till dig. Där får du information om vad som saknas och när det senast behöver komma till nybesöksmottagningen. Från och med att din ansökan är komplett är handläggningstiden minst tio arbetsdagar. Det är därför viktigt att du lämnar in alla uppgifter på en gång och att du kontaktar oss i god tid.

Om du blir beviljad försörjningsstöd

Om du beviljas försörjningsstöd får du ett skriftligt beslut. Pengarna kommer att sättas in på ditt konto efter två till tre bankdagar.

Därefter  blir du kallad till ett möte för att göra upp en planering om vilka insatser som du behöver för att du ska bli självförsörjande. »Läs mer om de insatser vi kan erbjuda dig.

Vid det första mötet kommer även att få göra en självskattning.PDF

Om du inte blir beviljad kan du överklaga

Om du inte beviljas försörjningsstöd har du rätt att få ett skriftligt beslut som går att överklagaPDF. Du kan även skriva en egen överklagan med samma innehåll som i blanketten.

Din överklagan skickas till handläggaren som fattade beslutet. Handläggaren gör då en förnyad bedömning av ditt behov. Du måste överklaga inom tre veckor från beslutsdatum.

Om handläggaren inte ändrar beslutet skickas din överklagan vidare till Förvaltningsrätten som också prövar ditt ärende.

Om du överklagar påverkar det inte ditt ärende i övrigt och det är kostnadsfritt. All personal hos oss kan hjälpa dig att överklaga. Du kan bara överklaga om du fått avslag.

Sidan granskad 2017-05-03
Sidansvarig: Marie Eriksson

Om

Viss information sparas om ditt besök när du besöker den här webbplatsen.

» Läs mer om cookies (kakor)

Nynäshamns kommun 

Stadshusplatsen 1

149 81 Nynäshamn

Nynäshamns kommun
Stadshusplatsen 1
149 81 Nynäshamn

växel 08-520 680 00
fax 08-520 140 08

kommunstyrelsen@nynashamn.se

Journummer
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Om webbplatsen

twitterfrågeln i blått

Följ oss på Twitter @Nynashamnkommunlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Logotyp för RSS
Kommunens logotyp