Sök
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Guide attefallsåtgärd

Anmälan attefallsåtgärder

Du gör din bygganmälan genom vår e-tjänst.

Så här går det till ansöka/anmäla via e-tjänsten

  1. Ta fram de handlingar som behövs för din ansökan eller anmälan
    Du behöver ofta bifoga olika handlingar för din ansökan/anmälan beroende på vad du ska bygga, till exempel ritningar, situationsplan och kontrollplan. Dessa handlingar ska vara sparade/inskannade som pdf-fil(er) och ska bifogas din ansökan i e-tjänsten. Alla ritningar ska vara fackmannamässigt utförda, skalenliga, tydliga och lättlästa.
    För att handläggningen av din ansökan/anmälan ska gå smidigt är det viktigt att de handlingar du skickar in innehåller rätt information från början. Om du är osäker på vilka handlingar som krävs rekommenderar vi att titta igenom någon av våra bygglovsguider.

  2. Gå in på e-tjänsten
    Logga in i e-tjänsten och välj ”Söka bygglov och andra åtgärder”.

  3. Du behöver mobilt BankID
    Du behöver ha tillgång till ett BankID eller Freja eID+ för att kunna logga in. Det kan du ansöka om hos din bank och sedan installera på din mobiltelefon eller dator.

  4. Följ anvisningarna
    Besvara de frågor som är aktuella för just din ansökan/anmälan och bifoga dina handlingar som pdf. E-tjänsten guidar dig tills att det är klart att skicka in ansökan eller anmälan. Är det första gången du gör en ansökan eller anmälan vill vi ha din e-postadress och ditt mobilnummer så att vi kan kontakta dig kring ditt ärende.

  5. Kontrollera din ansökan eller anmälan
    Kontrollera din ansökan eller anmälan innan du skickar in den.

  6. Skicka in din ansökan eller anmälan
    När du är färdig skickar du in den. Du får då ett ärendenummer och en bekräftelse till den e-postadress som du angett.

  7. Handläggare granskar och kontrollerar
    En handläggare tar hand om din ansökan eller anmälan och granskar och kontrollerar om den följer de bestämmelser och krav som finns. Om din ansökan eller anmälan behöver kompletteras kontaktar vi dig. Övrig information som gäller din ärendetyp får du i bekräftelsemeddelandet.

  8. Efter inskickad ansökan/anmälan
    Du kan alltid logga in på e-tjänsten och välja tjänsten ”Mina byggärenden” för att följa ditt ärende eller komma i kontakt med din handläggare.

Har du inte möjlighet att logga in på e-tjänsten?

Den som inte har BankID kan antingen söka via e-tjänsten med hjälp av ett ombud eller kontakta Kontaktcenter via telefonnummer 08-520 680 00 eller kontaktcenter@nynashamn.se för att få en fysisk ansöknings- eller anmälningsblankett.

Kom ihåg att förbereda din ansökan/anmälan. Du behöver ofta olika handlingar för din ansökan/anmälan beroende på vad du ska bygga, till exempel ritningar, situationsplan och kontrollplan. Alla ritningar ska vara fackmannamässigt utförda, skalenliga, tydliga och lättlästa.

För att handläggningen av din ansökan/anmälan ska gå smidigt är det viktigt att de handlingar du skickar in innehåller rätt information från början. Om du är osäker på vilka handlingar som krävs rekommenderar vi att titta igenom våra bygglovsguider.

Har du frågor eller funderingar?

Du är alltid välkommen att kontakta oss på telefonnummer 08-520 680 00 eller via mail kontaktcenter@nynashamn.se.

Följ ditt ärende

Ärenden med start innan 9 maj 2022 hittar du i diariet. Klicka på länken nedan.

Ärenden med start efter 9 maj 2022 kan du följa i e-tjänsten. Händelser som är under arbete syns inte. Klicka på länken nedan.

Kontakt

Saknar du något på denna sida?