1
2
3
4
5
6
7
8
9

Guide attefallsåtgärd

Anmälan attefallsåtgärder

Du gör din bygganmälan genom vår e-tjänst.

Så går det till att ansöka/anmäla via e-tjänsten

  1. Kolla detaljplanen.Ta fram de handlingar som behövs för din ansökan eller anmälan. Du behöver ofta bifoga olika handlingar för din ansökan/anmälan beroende på vad du ska bygga. Till exempel ritningar, situationsplan och kontrollplan. Handlingarna ska vara i pdf-format. Alla ritningar ska vara fackmannamässigt utförda, skalenliga, tydliga och lättlästa. För att handläggningen ska gå smidigt är det viktigt att det du skickar in innehåller rätt information från början. Om du är osäker på vilka handlingar som krävs rekommenderar vi att titta igenom våra bygglovsguider.
  2. Gå in på e-tjänsten. Logga in i e-tjänsten och välj ”Söka bygglov och andra åtgärder”. Du behöver mobilt BankID eller Freja eID+ för att använda e-tjänsten.
  3. Följ anvisningarna. Besvara frågorna som är aktuella för din ansökan/anmälan och bifoga handlingarna som pdf. E-tjänsten guidar dig tills att det är klart att skicka in. Ansöker du för första gången vill vi ha din e-postadress och mobilnummer så att vi kan kontakta dig om ditt ärende.
  4. Kontrollera din ansökan eller anmälan innan du skickar in den.
  5. Skicka in. När du skickat in din anmälan eller ansökan får du ett ärendenummer och en bekräftelse till den e-postadress som du angett.
  6. Handläggare granskar och kontrollerar. En handläggare tar hand om din ansökan eller anmälan och kontrollerar om den följer de bestämmelser och krav som finns. Om den behöver kompletteras kontaktar vi dig.
  7. Efter inskickad ansökan/anmälan. Du kan alltid logga in på e-tjänsten och välja ”Mina byggärenden” för att följa ärendet eller komma i kontakt med din handläggare.

Följ ditt ärende

Ärenden med start innan 9 maj 2022 hittar du i diariet. Klicka på länken nedan.

Ärenden med start efter 9 maj 2022 kan du följa i e-tjänsten. Händelser som är under arbete syns inte. Klicka på länken nedan.

Kontakt