Klagomål på skolverksamheten
I skollagen, som började gälla 1 juli 2011 anges det att kommunen ska ha rutiner för klagomål på skolverksamheten. Här hittar du mer information och blanketter för det.
Enligt skollagen ska det även finnas skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Lagen gäller alla skolformer - förskola, grundskola, särskola och gymnasium.
Så här går det till
Klagomål kommer in till barn- och utbildningsnämnden som registrerar ärendet och skickar vidare till berörd skola/förskola eller till någon centralt att svara inom tio dagar.
Även om personen som lämnat klagomål valt att vara anonym vill vi ha in svar för att redovisa till nämnd.
Nämndsekreterare gör en sammanställning på inkomna klagomål, när det besvarats och vad det handlar om, till politikerna i barn- och utbildningsnämnden. Om politikerna vill ta del av vad klagomålen handlar om finns de i en pärm hos nämndsekreteteren. Inget finns digitalt registerat.
Ett led i rutinen och för att få den att fungera är att få in alla klagomål skriftligt.
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss!
Vi återkopplar till dig om du fyller i dina kontaktuppgifter.
Behandling av personuppgifter i Nynäshamns kommun