Översätt

Translate

Translate Stäng

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Sök

Meny

Klagomål på skolverksamheten

I skollagen, som började gälla 1 juli 2011 anges det att kommunen ska ha rutiner för klagomål på skolverksamheten. Här hittar du mer information och blanketter för det.

Enligt skollagen ska det även finnas skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Lagen gäller alla skolformer - förskola, grundskola, särskola och gymnasium.

Så här går det till

Klagomål kommer in till barn- och utbildningsnämnden som registrerar ärendet och skickar vidare till berörd skola/förskola eller till någon centralt att svara inom tio dagar.

Även om personen som lämnat klagomål valt att vara anonym vill vi ha in svar för att redovisa till nämnd.

Nämndsekreterare gör en sammanställning på inkomna klagomål, när det besvarats och vad det handlar om, till politikerna i barn- och utbildningsnämnden. Om politikerna vill ta del av vad klagomålen handlar om finns de i en pärm hos nämndsekreteteren. Inget finns digitalt registerat.

Ett led i rutinen och för att få den att fungera är att få in alla klagomål skriftligt.

Sidan senast ändrad: 2020-08-25

Sidan senast ändrad: 2020-08-25

Saknar du något på denna sida?

På nynashamn.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?