Äldre
Även när du blir äldre ska du kunna leva ett aktivt liv, känna trygghet och ha inflytande över din vardag. Här hittar du information om allt från träffpunkter till hur du ska ansöka om stöd enligt socialtjänstlagen, till exempel hemtjänst, trygghetslarm och särskilt boende.
Kommunen erbjuder många insatser för dig som är äldre. Vissa behöver du ansöka om medan andra inte kräver någon ansökan eller föranmälan. Du kan läsa mer om varje insats under rubrikerna i menyn här intill.
Så ansöker du om stöd
Du kan ansöka om stöd på flera sätt:
Så prövar vi din ansökan
I filmen och stegen här nedanför kan du se och läsa om hur det går till när vi prövar din ansökan.
Dina behov utreds
När vi har tagit emot din ansökan, blir du kontaktad av en biståndshandläggare som gör en utredning för att vi ska förstå dina behov bättre. När du träffar biståndshandläggaren får du gärna ha med närstående, vän eller någon annan som stöd.
Under utredningen kommer du att få:
- berätta om din livssituation och vad du önskar hjälp med
- svara på frågor från handläggaren.
Om du inte själv vet vilken hjälp du vill ansöka om kan biståndshandläggaren hjälpa dig.
Utredningen kan gå till på lite olika sätt:
- genom ett hembesök
- via telefon
- bokat möte på annan plats, till exempel kommunhuset eller om du befinner dig på sjukhus.
Du får ett beslut
Efter utredningen får du ett skriftligt beslut där det står vilket stöd du blivit beviljad. Är du inte nöjd med beslutet har du rätt att överklaga.
Din hjälp planeras
Om du blir beviljad en insats kommer kommunen att kontakta dig för att infomrera och planera om hur vi går vidare. Beroende på vilken insats du har beviljats för kan det gå till på lite olika sätt.
Om du inte är nöjd med stödet du får
Vi vill att du ska känna dig nöjd och trygg med det stöd du får. Om det är något som inte fungerar som du hade förväntat dig, eller om du har synpunkter på exempelvis bemötande kan du alltid höra av dig till oss. Dina synpunkter hjälper oss att utvecklas och bli bättre.
Du kan lämna dina synpunkter på flera sätt:
- ring kommunens kontaktcenter 08-520 680 00
- skriva till kommunen, enklast via vår e-tjänst för synpunkter och klagomål. Om du lämnar namn och kontaktuppgifter får du återkoppling. Synpunkter som skickas in skriftligen diarieförs alltid i kommunens system.
Har du inte möjlighet att själv formulera en skriftlig synpunkt? Kontakta kommunen så får du hjälp att framföra dina synpunkter.
Kontakt
Telefontider biståndshandläggare
Måndag 13-15
Tisdag 9-11
Onsdag 13-15
Torsdag 9-11
Sidan senast ändrad:
Sidan senast ändrad: