Ekonomiskt bistånd
Om du inte har någon inkomst eller om dina pengar inte räcker till att försörja dig själv och din familj kan du ansöka om ekonimiskt bistånd, även kallat försörjningsstöd. Du kan bara få bistånd om du inte har några andra möjligheter att försörja dig. Biståndet är en tillfällig hjälp, och målet är att du ska bli självförsörjande så snart som möjligt. Din ansökan granskas individuellt och i bedömningen tas hänsyn till hur just din situation ser ut när beslutet fattas.
Krav för att få ekonomiskt bistånd
För att få ekonomiskt bistånd finns ett antal saker som du behöver ha gjort eller ha kontrollerat innan du ansöker:
- Du måste bo eller vistas i Nynäshamns kommun och ha gjort allt du kan för att klara din egen försörjning.
- Om du är gift eller sambo är ni skyldiga att försörja varandra och behöver ansöka tillsammans. Det betyder att era inkomster räknas ihop vid en prövning om ekonomiskt bistånd för att se hur ni tillsammans klarar er försörjning.
- Om du har sparpengar, aktier eller andra tillgångar ska du ha använt de först. Alla insättningar, även Swish, på ditt bankkonto, räknas som inkomst.
- Om du har rätt till andra bidrag och ersättningar som exempelvis A-kassa, sjukpenning, föräldrapenning, bostadsbidrag, aktivitetsstöd och underhållsstöd ska du ansöka om det i första hand.
Ansök med e-tjänst eller blankett
Du måste göra en ny ansökan varje månad. Behöver du stöd eller hjälp kan du kontakta vår mottagning för försörjningsstöd på telefon, 08-520 689 00. Då får du prata med en handläggare och vid behov bokar ni en tid. Du kan både ansöka digitalt i vår e-tjänst eller med en pappersblankett.
För att kunna ansöka digitalt behöver du:
- Vara folkbokförd i Nynäshamns kommun
- Ha ett fungerande Bank-ID
I e-tjänsten kan du se:
- När din ansökan kommit in
- Om någon handling saknas
- Läsa beslutsmeddelanden
- Om, när och hur mycket pengar du får
- Hur du överklagar ett beslut
- Vem som är din handläggare
Om du inte kan använda e-tjänsten kan du söka med hjälp av en ansökningsblankett som du hämtar i vårt Kontaktcenter i kommunhuset på Stadshusplatsen 1 i Nynäshamn.
Du som ansöker för första gången
1. Skicka in handlingar
Du som tidigare inte ansökt om försörjningsstöd kan vid behov ringa kommunens mottagning för försörjningsstöd, 08-520 689 00. Då får du prata med en handläggare som kommer ge dig rådgivning och vägledning kring ekonomiskt bistånd.
2. Vi handlägger ditt ärende
När din ansökan har kommit oss till handa kommer en handläggare att kontakta dig om behovet finns. Om något saknas i din ansökan kommer vi att informera dig. När din ansökan inkommit kallas du eventuellt till besök. Du får då träffa en socialsekreterare som utreder din rätt till ekonomiskt bistånd.
3. Du får ett beslut
Vi kommer att informera dig när vi har fattat beslut i ditt ärende. Har du ansökt i e-tjänsten hittar du beslutet där.
Om din ansökan inte är komplett inom angiven tid fattas beslut på de handlingar som finns. Det kan innebära att din ansökan avslås då det inte går att utreda rätten till ekonomiskt bistånd till fullo. Du som ansöker om försörjningsstöd har rätt att få ett beslut som går att överklaga.
Du som redan har ett pågående ärende
1. Skicka in handlingar
Du som redan har fått ekonomiskt bistånd kan ansöka om fortsatt stöd i vår e-tjänst eller om du inte kan använda e-tjänsten genom en ansökningsblankett som du hämtar i vårt Kontaktcenter i kommunhuset på Stadshusplatsen 1 i Nynäshamn.
Med ansökan bifogar du:
- kontoutdrag
- kvitto på betald hyra och el
- kopia på ny elfaktura
- specifikation på inkomster och andra utgifter
2. Vi handlägger ditt ärende
När din ansökan har kommit oss till handa kommer en handläggare att kontakta dig om behovet finns. Om något saknas i din ansökan kommer vi att informera dig.
3. Du får ett beslut
När kommunens handläggare tittat på din ansökan får du ett beslut.
4. Handläggare stämmer av varje månad
Varje månad stämmer handläggaren av att du följer din planering. För att ha rätt till försörjningsstöd måste du följa den planering som du har gjort tillsammans med din handläggare.
Ansökan utöver försörjningsstöd
Du kan även ansöka om andra behov som du har utöver din månadsansökan, till exempel för saker till hemmet eller tandvård. När du har lämnat in din ansökan kommer en enskild prövning att göras. Om du ansöker om något till hemmet så är det troligt att din handläggare gör ett hembesök. Du kan ansöka utöver försörjningsstödet både skriftligt och muntligt.
Datum för när ansökan ska lämnas in
Du måste lämna in din ansökan månaden innan försörjningsstödet betalas ut. Om din ansökan inkommer efter månadsskiftet drar vi av på ditt försörjningsstöd.
Följande tider gäller för 2024:
December 2023 (inför januari)
måndag 11 december-fredag 15 december
utbetalas tidigast 22 december
Januari (inför februari)
måndag 15 januari – fredag 19 januari
utbetalas tidigast 26 januari
Februari (inför mars)
torsdag 15 februari – onsdag 21 februari
utbetalas tidigast 27 februari
Mars (inför april)
fredag 15 mars – torsdag 21 mars
utbetalas tidigast 27 mars
April (inför maj)
måndag 15 april– fredag 19 april
utbetalas tidigast 26 april
Maj (inför juni)
onsdag 15 maj– tisdag 21 maj
utbetalas tidigast 27 maj
Juni (inför juli)
fredag 14 juni – torsdag 20 juni
utbetalas tidigast 27 juni
Juli (inför augusti)
måndag 15 juli – fredag 19 juli
utbetalas tidigast 26 juli
Augusti (inför september)
torsdag 15 augusti – onsdag 21 augusti
utbetalas tidigast 27 augusti
September (inför oktober)
måndag 16 september – fredag 20 september
utbetalas tidigast 27 september
Oktober (inför november)
tisdag 15 oktober – måndag 21 oktober
utbetalas tidigast 28 oktober
November (inför december)
fredag 15 november – torsdag 21 november
utbetalas tidigast 27 november
December (inför januari 2025)
måndag 9 december – fredag 13 december
utbetalas tidigast 23 december
Överklaga beslut
Om du inte är nöjd med beslutet har du rätt att överklaga. Har du ansökt om bistånd i vår e-tjänst kan du överklaga beslutet direkt i e-tjänsten. Det går bra att göra en egen överklagan och skicka den till handläggaren som fattade beslut. Din överklagan ska ha kommit in till oss senast tre veckor efter att du tagit del av beslutet.
Kontakt
Mottagningen för försörjningsstöd
Löpande försörjningsstöd
Telefontider
Ordinarie telefontider:
måndag, tisdag, fredag 9-10
torsdag 14-15
Sidan senast ändrad:
Sidan senast ändrad: