Hemtjänst, välj och jämför

Om du har svårt för att klara dig själv hemma kan du ansöka om hemtjänst. Det kan vara allt från några timmar per månad till flera gånger per dygn. Ditt behov avgör vilka insatser du beviljas. Du som vill ansöka om hemtjänst vänder dig till en biståndshandläggare, som du når via kommunens Kontaktcenter.

Logga in i medborgartjänsten med hjälp av BankID eller Freja eID+. Där kan du ansöka om insats, följa ditt ärende, ta del av dina beslut och läsa dina pågående genomförandeplaner. Tjänsten når du via dator, surfplatta eller mobil och finns tillgänglig dygnet runt. Du kan välja att få meddelande via sms eller e-post när det finns ny information för dig att ta del av. Om du redan har ett påbörjat ärende så kan du inte se det i medborgartjänsten.

Vill du att någon företräder dig så behöver du lämna in en blankett till oss, fyll i fullmakt för ombud Pdf, 163.9 kB..

Föredrar du att ansöka skriftligt om din insats, så klicka på länken för att ladda ner blankett.

Så går det till

  1. Kontakta en biståndshandläggare. Ansök om hemtjänst genom att kontakta en biståndshandläggare på kommunen eller genom att fylla i en ansökningsblankett.
  2. Träffa en biståndshandläggare. Du och biståndshandläggaren bokar tid för ett möte. Du väljer om du vill ha med någon på mötet, exempelvis en anhörig eller vän. Syftet med mötet är att handläggaren ska få en bild av dina behov och din situation, som underlag för ett beslut.
  3. Vi gör en utredning. Biståndshandläggaren gör en utredning av ditt behov. Handläggningstiden är cirka tre veckor.
  4. Du får ett beslut. Utifrån vad som framkommer i utredningen fattas ett beslut om vilken hjälp du har rätt till. Beslutet skickas hem till dig tillsammans med utredningen. Om du inte talar svenska kan du få beslutet översatt. Är du synskadad kan du få beslutet inläst på band.
  5. Välja utförare. När du har fått beslut om hemtjänst ska du välja en utförare. Det gör du genom att meddela ditt val till din handläggare. Om du inte vill välja får du en utförare enligt vår turordningslista. Om du inte är nöjd med din utförare är det enkelt att byta.
  6. Du har rätt att överklaga. Om du får avslag på din ansökan har du rätt att överklaga Pdf, 92.6 kB.. Din överklagan ska ställas till Förvaltningsrätten men skickas till oss på Nynäshamns kommun. Skicka in din överklagan inom tre veckor efter att du har fått beslutet. Biståndshandläggaren bedömer om det finns skäl att ändra beslutet. Om beslutet inte ändras på det sätt du vill, vidarebefordras din överklagan till Förvaltningsrätten som prövar ärendet. Vi hjälper dig med överklagandet om du vill.

Anläggningsavgift för anslutning till kommunalt vatten och avlopp

Avgifter hemtjänst


Hemtjänst

362 kronor/timme

Trygghetslarm

250 kronor i månaden

Matportioner

52 kronor per styck

Avgifthandläggare

Lena Skarin
avgiftshandläggare
08-520 680 27
lena.skarin@nynashamn.se

Telefontider: måndag-torsdag 9-11

Välj hemtjänstutförare

6 träffar

Just nu förekommer det tekniska problem med att logga in i e-tjänsten med mobil/smarttelefon. Om du får problem, testa att istället logga in via dator eller surfplatta.

Logga in i medborgartjänsten med hjälp av BankID eller Freja eID+. Där kan du ansöka om insats, följa ditt ärende, ta del av dina beslut och läsa dina pågående genomförandeplaner. Tjänsten når du via dator, surfplatta eller mobil och finns tillgänglig dygnet runt. Du kan välja att få meddelande via sms eller e-post när det finns ny information för dig att ta del av. Om du redan har ett påbörjat ärende så kan du inte se det i medborgartjänsten.

Vill du att någon företräder dig så behöver du lämna in en blankett till oss, fyll i fullmakt Pdf, 163.9 kB..

Ska du registrera dig som vårdnadshavare för att använda tjänsten, fyll i blankett för vårdnadshavare Pdf, 167.4 kB..

Föredrar du att ansöka skriftligt om din insats, så klicka på länken för att ladda ner blankett.

Så går det till:

  1. Lämna in en ansökan. För att få ett trygghetslarm behöver du lämna in en ansökan. Det gör du antingen skriftligen via en ansökningsblankett eller muntligen direkt till en biståndshandläggare. Det är ditt behov som avgör om du beviljas insatsen.

  2. Ha kontakt med en biståndshandläggare. Du och biståndshandläggaren bokar tid för ett samtal eller möte. Syftet med samtalet/mötet är att handläggaren ska få en bild av dina behov och din situation, som underlag för ett beslut.

  3. Biståndshandläggaren gör en utredning.

  4. Du får ett beslut. Utifrån vad som framkommer i utredningen fattas ett beslut om vilken hjälp du har rätt till. Beslutet skickas hem till dig tillsammans med utredningen. Om du inte talar svenska kan du få beslutet översatt. Är du synskadad kan du få beslutet inläst på band.

  5. Om du får avslag på din ansökan har du rätt att överklaga.  Pdf, 92.6 kB.Din överklagan ska ställas till Förvaltningsrätten men skickas till oss på Nynäshamns kommun. Skicka in din överklagan inom tre veckor efter att du har fått beslutet. Biståndshandläggaren bedömer om det finns skäl att ändra beslutet. Om beslutet inte ändras på det sätt du vill, vidarebefordras din överklagan till Förvaltningsrätten som prövar ärendet. Vi hjälper dig med överklagandet om du vill.