Översätt

Translate

Translate Stäng

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Sök

Meny

Trygghetslarm

Ett trygghetslarm kan hjälpa dig att känna dig trygg hemma. Genom larmet får du snabbt kontakt med personal dygnet runt.

Hur får jag ett trygghetslarm?

Vill du göra en anmälan om trygghetslarm vänder du dig till oss på Kontaktcenter. Du kan anmäla behovet både muntligt och skriftligt.

Hur bär jag mitt trygghetslarm?

Du bär trygghetslarmet som ett armband eller halsband och du aktiverar det med en knapptryckning. Du kan ha på dig larmknappen dygnet runt, även när du duschar eftersom den tål vatten. Du bör inte ta med dig trygghetslarmet om du reser bort eller har en längre sjukhusvistelse.

Vad kostar ett trygghetslarm?

Månadskostnaden för trygghetslarmet är 245 kronor. Programmering av larmet och installation ingår. Inga övriga kostnader tillkommer.

Vad händer när jag larmar?

När du trycker på larmknappen kommer du i kontakt med larmcentralen och då kan du prata utan att lyfta på telefonluren. Trygghetslarmet är ett inomhuslarm som bara fungerar inomhus. Om du kommer åt larmknappen utanför din bostad blir det ett ”tyst” larm till larmcentralen som då inte kan ha talkontakt med dig.

När ska jag larma?

Du larmar när du behöver hjälp vid oväntade händelser som för dig innebär otrygghet. Det kan vara när du behöver hjälp vid toalettbesök, om du har ramlat eller mår dåligt. Naturligtvis kan du ringa till SOS Alarm (telefon 112) även om du har trygghetslarm.

Behöver jag lämna en nyckel?

Du måste lämna en nyckel till din bostad till den som ska installera trygghetslarmet. Du får också skriva på en nyckelkvittens. Din nyckel förvaras inlåst i ett säkerhetsskåp.

Vad gör jag om jag ska resa bort eller läggas in på sjukhus?

Du bör inte ta med dig trygghetslarmet om du reser bort eller har en längre sjukhusvistelse.

Vad gör jag om det är något fel på larmet?

Om trygghetstlarmet inte fungerar som det ska eller om du vill fråga om något kontakta Trygghetspatrullen på telefon 08-520 738 08.

Vad ska jag göra om jag flyttar?

Om du byter adress ska du kontakta Kontaktcenter. Ring även till Trygghetspatrullen på telefon 08-520 738 08, så att du kan lämna en nyckel till din nya bostad och även få tillbaka nyckeln till din gamla bostad.

Hur lämnar jag tillbaka trygghetslarmet?

Om du inte behöver trygghetslarmet ska du eller dina närstående ta kontakt med Kontaktcenter.

När du säger upp trygghetslarmet ska larmknappen och annan utrustning lämnas tillbaka. När du lämnar tillbaka trygghetslarmet får du tillbaka din nyckel. Trygghetslarmet är personligt och kan inte överlåtas till annan person. 

Sidan senast ändrad: 2020-10-16

Sidan senast ändrad: 2020-10-16

Saknar du något på denna sida?

På nynashamn.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?