Översätt

Translate

Translate Stäng

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Sök

Meny

Personlig assistans

Du kan få personlig assistans om du har stort behov av hjälp för att klara dina grund­läggande behov - som till exempel sköta hygien, äta och kommunicera med andra.

Kommunen kan erbjuda assistans upp till 20 timmar per vecka. Om dina grundläggande behov är större än 20 timmar per vecka vänder du dig till Försäkrings­kassan.

Du får välja

Att ha en personlig assistent kostar ingenting och du får själv välja vem som ska utföra assistansen. Det kan till exempel vara genom kommunens assistansverksamhet, privata alternativ eller brukarkooperativ. Nynäshamns kommuns assistentverksamhet utförs av företaget Carelli Assistans.

Lämna in en ansökan

Så går det till

  1. Du måste tillhöra någon av följande tre personkretsar:

    1. Personer med utvecklingsstörning och personer med autism eller autismliknande tillstånd.
    2. Personer med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder orsakad av yttre våld eller kroppslig sjukdom.
    3. Personer med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder, som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd och service.

  2. Lämna in en ansökan.

  3. Träffa en handläggare. Handläggaren tar emot din ansökan och tar sedan kontakt med dig och kommer överens om en tid för ett hembesök. Vid besöket går ni tillsammans igenom vilka behov av stöd och hjälp som du har och hur du bäst ska få detta tillgodosett. Vid mötet kommer handläggaren vilja ha en skriftlig utredning från till exempel läkare, psykolog eller liknande.

  4. Du får ett beslut. Handläggaren gör en utredning som ligger till grund för beslutet om vilket stöd och hjälp du får. Du kan när som helst göra en ny ansökan om dina behov förändras.

  5. Om du får avslag på din ansökan kan du överklagaPDF. Din överklagan ska ställas till Förvaltningsrätten men skickas till Socialförvaltningen på Nynäshamns kommun och lämnas in inom tre veckor från det att du fått beslutet. Om beslutet inte ändras på det sätt du begärt, vidarebefordras din överklagan till Förvaltningsrätten som prövar ärendet. Vi på Nynäshamns kommun kan hjälpa dig med överklagandet om du vill.

Kontakt

LSS-handläggare

08-520 680 00

 

Marie Tyglare

gruppchef LSS

08-520 689 45

marie.tyglare@nynashamn.se

Telefontider LSS-handläggare

måndag-torsdag 9-10
torsdag även 16-17

Sidan senast ändrad: 2020-09-18

Sidan senast ändrad: 2020-09-18

Saknar du något på denna sida?

På nynashamn.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?