Kvalitet och resultat
Kommunen deltar löpande i en rad olika kvalitetsmätningar som görs på nationell nivå. Syftet med mätningarna är att förbättra och utveckla kommunens verksamheter och är en del av vårt strategiska kvalitetsarbete.
Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK)
Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) är ett nationellt projekt som cirka 260 kommuner deltar i. KKiK presenterar och jämför resultat inom områden som är av stort intresse för invånarna. Resultaten beskriver övergripande kommunens kvalitet och effektivitet i jämförelse med andra kommuner, och ger därmed en bra lägesbild av den egna kommunen.
Rapportens tre huvudområden:
- Barn och unga.
- Stöd och service.
- Samhälle och miljö.
Kolada - statistikdatabas
Kolada är Sveriges kommuner och regioners öppna databas. Här kan du få fram jämförelser mellan Nynäshamn och andra kommuner i landet inom en rad olika områden. Databasen innehåller 5 000 nyckeltal, det vill säga mått som är lämpade för jämförelser. De olika verktygen hjälper dig att analysera och visualisera resultat.
Medborgarundersökning
Medborgarundersökningen genomförs i kommunen vartannat år. Statistiska Centralbyrån (SCB) står för både utformningen och genomförandet.
Urvalet består av 1 200 slumpvis utvalda medborgare i åldern 18 till 84 år. De utvalda medborgarna får välja att svara på frågorna via en pappersenkät eller via en webbenkät.
Enkäten består av tre delar:
- Frågor om kommunen som en plats att bo och leva på.
- Frågor om kommunens olika verksamheter.
- Frågor om medborgarnas inflytande på kommunala beslut och verksamheter.
Resultaten redovisas som så kallade betygsindex, som kan variera mellan 0 och 100. Ju högre värde, desto bättre betyg.
Företagsklimat
Nynäshamns kommun genomför servicemätningen Insikt som mäter kundnöjdheten hos de företag som varit i kontakt med kommunen i ett myndighetsärende. Syftet är att förbättra kommunens företagsklimat.
De myndighetsområde som mäts är:
- Bygglov
- Markupplåtelse
- Brandskydd
- Miljö- och hälsoskydd
- Livsmedelskontroll
- Serveringstillstånd
Stockholmsenkäten
Stockholmsenkäten är en omfattande undersökning som genomförs vartannat år och riktar sig till elever i grundskolans årskurs 9 och gymnasiets år 2. Enkäten innehåller frågor som rör ungdomarnas alkohol-, tobak- och drogvanor, brott och trygghet, psykisk hälsa, familj, skol- och fritidsvanor med mera.
Enkäten för 2020 är ännu genomförd, men presenteras här så snart resultatet är klart.
Kvalitetsuppföljningar socialtjänst
- Rapport Kvalitets- och verksamhetsuppföljning 2021 - boendestöd
Pdf, 67.6 kB.
- Rapport införande av digital tillsyn inom äldreomsorgen
Pdf, 310.6 kB.
- Uppföljning 2021 - Ankarets hemtjänst
Pdf, 61.3 kB.
- Uppföljning 2021 - Lötstugans hemtjänst
Pdf, 67.4 kB.
- Uppföljning 2021 - Malins hemtjänst
Pdf, 76.6 kB.
- Uppföljning 2021 - Sjöströms hemservice
Pdf, 61.8 kB.
- Uppföljning 2021 - Tredje Handen Hemtjänst
Pdf, 64.4 kB.
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss!
Vi återkopplar till dig om du fyller i dina kontaktuppgifter.
Behandling av personuppgifter i Nynäshamns kommun