05 okt 2022
Bild på bokomslag.

Nya verktyg för problemlösning

Elevhälsoteam och Trygghetsteam i Sorunda skolor vässar sin analys- och dialogkompetens tillsammans med kommunens skolpsykologer.

När alla elever ska lyckas i skolan efterfrågas ett välkomnande klimat och en varierad undervisning. En viktig förmåga som kan hjälpa skolpersonal att förverkliga det är relationell kompetens – hur vi kommunicerar och fångar upp elever genom dialog.

Här kommer CPS (Communicative Proactive Solutions) in som ett arbetssätt för att analysera och samtala. CPS är en evidensbaserad metod för att identifiera problem som orsakar beteenden hos barn. Metoden ger också en stödstruktur för att genom samtal lösa problemen tillsammans och förebyggande. Meningen är att samverka för att göra överenskommelser.

Barnen delaktiga

Detta är ett sätt att leda elever i behov där vi som vuxna inte helt tar över styrningen. Det är heller inte en fråga om att lägga sig platt och låta eleven bestämma. Istället är det en metod som involverar elever och underlättar för ökad medvetenhet.

Barn görs delaktiga i att tänka kring orsaker till problem och möjliga lösningar genom reflektion. När vi ger oss tid att tänka tillsammans kan vi lösa beteendeproblem och därmed skapa positiva erfarenheter. Genom sådana positiva erfarenheter kan elevers eftersläpande förmågor komma att utvecklas. Samtidigt underlättar den ökade medvetenheten till att elever kan utveckla sin självständiga förmåga och psykiska hälsa.

Kommunens plan är att metoderna stegvis ska spridas genom fortbildningen som ringar på vattnet i Nynäshamns skolor. Mer information om metoderna finner du på LEVER I BALANS. Teorin bakom CPS beskrivs också i Hitta Rätt, en lösningsfokuserad samarbetsmetod för skolan (Greene R 2017).

Maria Bengtsson-Hurtig