06 okt 2022
Barnhänder håller ipad med skriven text på.Förstora bilden

Skrivande på lågstadiet

Att få i gång skrivandet hos unga elever på lågstadiet kan vara en utmaning.

Dels för att de ännu inte kan alla bokstäver men också för att det är svårt att förstå att när man skriver måste alla ord med, det är inte lätt att hålla en röd tråd när huvudet är full av idéer eller så finns det inga idéer alls…

Till vår hjälp för att få dem att komma igång använder vi oss av olika strukturer/knep.

Det här är en beskrivning av ett sätt som jag tycker fler skulle prova:

Under hösten kommer tre klasser på Tallbackaskolan att delta i ett skrivprojekt från UR barnradion.

"Skriv med Ylva"

Projektet heter ”Skriv med Ylva” och gjordes första gången förra hösten. Då var en av våra klasser med. I år fick vi förfrågan igen och då anmälde vi tre klasser. Det är två klasser från år 2 och en klass från år 1.

Det hela går ut på att klassen får olika uppdrag som de ska skriva om.

Första uppdraget är att beskriva en person så mycket de bara kan komma på. Nästa uppdrag är att beskriva var händelsen ska utspela sig och så fortsätter det med flera olika uppdrag.

På detta sätt tränar eleverna olika delar av skrivandet för att sedan kunna få ihop det till en hel saga/berättelse.

Alla skriver utifrån hur långt de kommit i sin skrivutveckling men alla får till en text, alla får lyckas. Några får tala in sin text och så vidare, allt utifrån sin förmåga.

Lotta Åkerberg