06 feb 2023

Från kaos till studiero

"Så här bra har aldrig mina elever läst tidigare i årskurs 1 på den här skolan!"
Uttalandet kommer spontant från en lärare under ett elevhälsomöte på Kyrkskolan i Sorunda.

Avbildning av skriftFörstora bilden

Då jag frågar henne vad hon menar svarar hon att eleverna läser engagerat och att hon kan sitta utanför klassrummet och stötta samt lyssna på enskilda elever om mornarna. Barnen har motivation och lust att läsa såväl som förmåga och arbetsro.

Jag tar det som ett kvitto på att vår kontinuerliga utveckling av undervisning, stöd och skolklimat ger resultat.

Vi har lagt mycket krut på att utveckla våra metoder och vår gemensamma kunskap under de senaste fyra åren i Sorunda. Vi har också gjort vissa organisatoriska förändringar. I förskoleklasserna har ett pedagogiskt lyft skett som bidrar till att höja förväntningarna på våra elevgrupper. Temaarbete, tidig screening och stöd ökar undervisningen förmåga att stimulera.

I Skolinspektionens enkäter får vi idag höga omdömen inte bara på stimulans utan även på bemötande. Elevernas närvaro har ökat och även deras resultat. Metoderna och kunskapen som varit till hjälp sammanfattas i en handbok för skolstarten som ska komma ut i år. Under höstterminen 2022 har grundskolerektorer i Nynäshamn fått ta del av tankarna och även två kollegier fritids och skola F-3.

En vidare spridning av den positiva utvecklingen och dess förutsättningar kommer också att redovisas i ett internationellt sammanhang på forskningskonferensen Research Ed i Haninge 6 maj.

Se även min blogg för vidare information.

Maria B Hurtig