02 jun 2021

Godspendeln till och från Norvik är nu igång

Nu är nya containerpendeln mellan Stockholm Norvik hamn och Västerås hamn igång. Tanken är att inlandssjöfartspendeln ska avlasta vägnätet i regionen.

Harry Bouveng och ytterligare tre män står framför pendelfartyget.

Kommunstyrelsens ordförande Harry Bouveng (M) längst till vänster var på plats under tisdagen när det första inlandssjöfartsfartyget var i Nynäshamn. På bilden även Lars Rexius - Barge Transport Sweden AB, Lawrence Yam - Hutchison Port och Martin Deymann - Rederi Deymann. Foto: Bo Drewsen.

Det är det tyska rederiet Reederie Deymann som har satt in det EU-klassade inlandssjöfartyget Emelie Deymann på sträckan Stockholm Norvik hamn och Västerås hamn. Pendeln är den första i Sverige av det som kallas det femte transportslaget, det vill säga trafik med mindre EU-klassade fartyg på de inre vattenvägarna.

"Avlastning för väg 225"

– Containerpendeln är ytterligare ett stort steg för Norvik som framtidens hamn och en viktig pusselbit för framtidens, hållbara transporter och Nynäshamns utveckling. Sjöpendeln kommer inte att lösa alla problem för väg 225 men de containrar som båten tar skulle ha transporterats på vägen så pendeln innebär absolut en avlastning, säger kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn Harry Bouveng (M).

Stockholms Hamnars pressmeddelande om den nya containerpendeln.

Text: Åsa Ericsson

Continerpendeln kör i väg på havet.

Sveriges första inlandssjöpendel på inre vattenvägar - Emelie Deymann - som nu trafikerar Stockholm Norvik – Västerås hamn. Foto: Bo Drewsen.

Saknar du något på denna sida?

På nynashamn.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?