Nynäshamn får statligt servicekontor

Regeringen har beslutat att Nynäshamn ska få ett statligt servicekontor. Representanter från Nynäshamns kommun och Statens servicekontor har haft ett första möte för att planera för det nya kontoret som ska hjälpa och vägleda invånare och företagare i kontakterna med berörda statliga myndigheter.

I dag finns närmare 120 servicekontor runt om i landet och regeringen har nu beslutat att ytterligare minst 28 kontor ska öppnas i huvudsak under 2022 och 2023. Inriktningen är att kontoret i Nynäshamn ska öppnas nästa år.

Hjälp med olika ärenden

Vid kontoren kan besökare få vägledning och hjälp med ärenden till statliga myndigheter, exempelvis Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Vid några kontor kan besökarna även få hjälp med ärenden som Arbetsförmedlingen erbjuder. Exakt hur servicen kommer att se ut i Nynäshamn är inte helt fastställt ännu.

"Positivt för våra invånare"

- Ett statligt servicekontor är mycket positivt för våra kommuninvånare då servicen ökar och resorna kan minska. Vår förhoppning är även att vårt samarbete med berörda statliga myndigheter ökar då de har representanter på plats i kommunen, säger Nynäshamns kommuns kanslichef Christian Wigren.

Regeringens information om nya statliga servicekontor.

Text: Åsa Ericsson

Kontakt

Christian Wigren

kanslichef
08-520 735 75
christian.wigren@nynashamn.se

Saknar du något på denna sida?

På nynashamn.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?