Sök
Barnteckning

En elevteckning från Svandammsskolan med tydligt budskap om att inte skräpa ner.

Kullsta förskola och Svandammsskolan kan få hållbarhetspris

Fantastiskt nog har Nynäshamns kommun i år såväl en förskola som en skola nominerad till Grön Flagg-pris för hållbarhet. Det är Kullsta förskola och Svandammsskolan som följer upp framgången som Gröndalsskolan hade för två år sedan, då totalvinnare i kategorin Årets hållbara grundskola.

Skylt på staket

En nyuppsatt skylt vid Kullsta förskola.

– Vi är glada för att vårt arbete med att göra barns röster hörda uppmärksammas och att barnens delaktighet och inflytande synliggörs, säger förskolläraren Beatrice Hallgren på Kullsta förskola.

Liknande tongångar är det någon kilometer söderut i tätorten Nynäshamn:

– Vi är så stolta och glada att det viktiga arbetet med hållbar utveckling har tagit fart och blommat ut på skolan och förstås över att nu vara bland de fem bästa grundskolorna i landet på det, säger läraren Eva Ahl som leder Grön Flagg-arbetet på Svandammsskolan.

I varje kategori finns alltså fem kandidater nominerade till pris och vinnaren avslöjas under en livesändning på Håll Sverige Rents stora hållbarhetsdag 11 november.

Motiveringarna

Håll Sverige Rents motiveringar till de två nomineringarna:

Kullsta förskola: ”För en hållbarhetsresa som berör alla tre dimensionerna av hållbar utveckling och där barnen har varit delaktiga och haft stort inflytande. För barnens handlingskraft som fått fler att inte skräpa ner i närområdet genom att tillverka egna skyltar med tydliga budskap.”

Svandammsskolan: ”För elevernas handlingskompetens och skolans spridning av sitt­ Grön Flagg-arbete, där medborgarförslag och insändare till lokaltidningen finns med bland exemplen. För den fina gemenskapen på skolan som bidragit till en stark sammanhållning i arbetet med lärande för hållbar utveckling.”

Har gett hopp på ”Svanis”

Eva Ahl berättar vidare om hur hållbarhetsjobbet bedrivs på Svandammsskolan:

– Vi har under förra läsåret arbetat med olika projekt runt miljö och hållbar utveckling både praktiskt och teoretiskt. Vi har dessutom på olika sätt försökt sprida budskapet om minskad nedskräpning i närsamhället.

Hon konstaterar att arbetet under en tung och jobbig period med covidrestriktioner har hjälpt till att skapa arbetsglädje, sammanhållning och varit ett positivt hopp för både elever och lärare.

– Vi jobbar nu vidare och som en elev sa: Äntligen gör vi något som kan göra skillnad på riktigt.

Kullsta följer gemensamt tema

På Kullsta förskola har hållbarhetsresan berört alla tre dimensioner av hållbar utveckling (ekonomisk, ekologisk och socialt hållbar).

– Vi har dock lagt stor vikt vid den sociala dimensionen av hållbar utveckling, med syfte att barnen ska kunna göra sina röster hörda och kunna påverka sin omgivning, säger Beatrice Hallgren.

Grön Flagg-satsningen har tagit avstamp från Nynäshamns kommungemensamma tema ”Hållbar utveckling ­– hur kan vi bygga varsamma relationer med naturen?”

– Det har gjort att förskolans projekterande förhållningssätt som undervisningsform har genomsyrats av hållbar utveckling. Genom att barnen redan från tidig ålder får bygga varsamma relationer med naturen får de möjlighet att utveckla kunskaper kring att värna om miljön inför framtiden.

Text: Henrik Schmidt

Saknar du något på denna sida?