Företagen ger Nynäshamn högsta betyget sedan 2012

Företagen i Nynäshamn har tyckt till i den årliga mätningen Insikt om hur de upplever kommunens service. Resultatet för 2022 landar på 73,1 i måttet Nöjd-Kund-Index (NKI), vilket är det högsta betyget för Nynäshamn sedan mätningen startade 2012.

Servicemätningen Insikt mäter nöjdheten hos de företagare som varit i kontakt med kommunen inom något av områdena bygglov, brandskydd, miljö- och hälsoskydd, markupplåtelse, livsmedelskontroll eller serveringstillstånd. Även området upphandling mäts och redovisas separat från den övriga undersökningen.

Nynäshamn fortsätter gå framåt

Resultatet, som offentliggörs idag, visar att det övergripande resultatet är det högsta någonsin. Kommunens övergripande nöjd-kund-index (NKI) för företagare landar i år på 73,1, vilket är ett högt betyg enligt betygsskalan (maximalt betyg är 100). Det gör att kommunen placerar sig på plats 133 i den nationella rankingen.

Fem av sju myndighetsområden får fortsatt betygen mycket högt eller högt. Mätningen visar också att man är extra nöjd med just kommunens bemötande, tillgänglighet och effektivitet. Extra positivt är ökningen för bygglov där NKI ökat från 69 till 75, alltså från godkänt till högt betyg. Nynäshamn ligger här också en bra bit över Sverigesnittet på 67.

– Vi jobbar målmedvetet och långsiktigt med att höja kvalitet och service i alla kommunens verksamheter. Det är glädjande att se att trenden i NKI fortsätter uppåt och att vi får så tydliga kvitton på resultatet av det fina arbete som utförs av våra medarbetare, säger Marcus Svinhufvud, kommunstyrelsens ordförande.

Allra högst betyg får området brandskydd som når sitt näst högsta resultat någonsin på 81.

Området upphandling förbättrar sitt betyg från 58 till 65, som är ett godkänt betyg och högre än snittet för både Sverige och jämförelsegruppen ”Pendlingskommun nära storstad”.

Miljöbalkstillsynen ges ett betyg på 62, även det ett godkänt betyg. Inom livsmededelskontrollen ges ett betyg på 77 samt serveringstillstånd 75 vilket är höga betyg. Dessa tre områden utförs på uppdrag av Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund (Smohf) för kommunerna Nynäshamn, Haninge och Tyresö. Förbundet har ett ständigt pågående och målinriktat förbättringsarbete som till stor del grundar sig på intervjuer och dialoger med företagen. Detta arbete har ökat förbundets betyg och man är fast besluten att fortsätta göra förbättringar och söker i det en fortsatt dialog med näringslivet i Nynäshamn, där Smohf generellt sett och över tid får sämre betyg på miljöbalksområdet än i Haninge och Tyresö.

"All time high" för bygglov

Att hjälpa och förenkla för privatpersoner och företag i deras bygglovsärenden har varit prioriterat under många år och flera olika satsningar har gjorts. Bygglovs uthålliga arbete visar sig inte bara i Insiktsmätningen där bygglov når sitt högsta resultat någonsin med ett nöjd-kund-index (NKI) på 75,2, utan också i den så kallade byggaktörsenkäten där man nu ligger på förstaplats bland 15 kommuner.

– Det är fantastiskt roligt att vi får kvitto på det arbete vi lagt ned. Några av framgångsfaktorerna har varit vårt fina lagarbete och den digitalisering som genomförts. Likaså arbetet med att se oss i rollen som möjliggörare för invånarna och företagen. Jag är otroligt stolt och glad över att få jobba med mina duktiga medarbetare på bygglovenheten! Det är de som kavlat upp ärmarna och kommit med lösningar när svårigheter visat sig, förklarar Rikard Strandberg, bygglovschef.

Stapeldiagram över NKI resultat 2022

Hur går mätningen till?

Företag, ideella föreningar, privatpersoner och offentliga organisationer som varit i kontakt med kommunen får efter avslutat ärende möjlighet att utvärdera upplevelsen. I enkäten ställs frågor om hur kunden upplevt kommunens hantering av ärendet. Genom en frisvarsfråga finns också möjligheten att lämna synpunkter och tips på hur kommunens service kan förbättras. Enkätsvaren går till en, från kommunen oberoende, konsult vilket innebär att enkätsvaren är helt anonyma. Kommunen tar del av resultaten i bearbetad form via ett webbverktyg, en fördjupad kommunrapport och genom SKL:s rapport Öppna jämförelser Företagsklimat - En servicemätning av kommunernas myndighetsutövning, där kommunerna som deltar i undersökningen jämförs med varandra.

Kontakt

Emelie Norrljung

näringslivskoordinator
08-520 688 05
emelie.norrljung@nynashamn.se