Topp fyra i årets byggaktörsenkät

Nynäshamns kommun når en fjärdeplats i Nöjd Kund Index (NKI). Resultatet speglar nöjdheten hos de byggaktörer som varit verksamma i kommunen under de senaste två åren och som har svarat på enkäten.

Under hösten 2024 genomfördes byggaktörsenkäten i Nynäshamns kommun. Syftet med enkäten är att samla in feedback från byggaktörer för att förbättra kommunens processer inom stadsbyggnad och fastighetsutveckling. I år har undersökningen anpassats för att bli mer effektiv och relevant genom att fokusera på specifika projektfaser och att reducera antalet frågor. Undersökningen genomförs numera två gånger per år, vilket gör den mer aktuell och användbar.

Nynäshamns kommun uppnår ett totalresultat på 57 av 100 i Nöjd Kund Index (NKI), vilket placerar kommunen på en fjärdeplats bland de 14 deltagande Stockholmskommunerna.

Bemötande, kommunikation och kvalitet sticker ut

Byggaktörerna ger kommunen goda betyg för kommunikationen, till exempel samrådsmöten och kommunens webbplats. Planhandlingarnas kvalitet samt handläggarnas bemötande är också områden där kommunen får goda betyg.

Kontakt med ansvariga på Nynäshamns kommun. Vår entreprenör är väldigt nöjd med er, just för att det var lätt att få tag på rätt person, och få hjälp/svar snabbt.

Vi tycker att det har fungerat väldigt bra med Nynäshamns kommun, både arbetet de har utfört och samarbetet med medarbetarna. Guldstjärna!

Mindre nöjda är byggherrarna med bland annat samspelet mellan politik och tjänstepersoner samt förmågan att hålla tidplaner.

Djupare analyser väntar

Nu ska enkäten analyseras djupare för att identifiera ytterligare förbättringsmöjligheter.

Ett stort tack till alla som har svarat på enkäten. Era synpunkter är viktiga i det fortsatta utvecklingsarbetet.