Upphandling och inköp
Vill du bli leverantör till kommunen? Här hittar du information om hur upphandlingar går till och vilka regler som gäller enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU) och EU:s principer.
När kommunen behöver köpa in varor och tjänster sker det genom en upphandling. Det innebär att alla intresserade leverantörer får lämna anbud.
Hitta pågående upphandlingar och lämna anbud
1. Hitta pågående upphandlingar
Pågående upphandlingar listas på opic.se. För att se mer information om upphandlingen skapar du ett kostnadsfritt gästkonto.
2. Läs upphandlingsdokumenten och lämna anbud
I upphandlingsannonsen i Opic klickar du på länken "ta del av den kompletta annonsen i Opic". Du skickas då vidare till upphandlingsverktyget Mercell, där dokumenten finns. För att se dokumenten och lämna ett anbud skapar du ett konto i Mercell.
Kommande upphandlingar och befintliga avtal
I excellfilen får du en överblick över alla aktuella och kommande upphandlingar. Du hittar också en lista över kommunens befintliga avtal och när de går ut.
Stöd i upphandlingsfrågor
Lokala företagare som har frågor om kommunens upphandlingar är välkomna att kontakta upphandlingsenheten eller delta vid öppet hus.
Telefonnummer: 08-520 666 89.
Torsdagar klockan 9-12, undantaget de torsdagar vi istället har öppet hus.
Kontakt om pågående upphandling
Under pågående upphandling sker all kontakt via "Frågor och svar" i upphandlingsverktyget Mercell. Det beror på att alla som är med i upphandlingen ska få samma information.
Upphandlingsprocessen
Olika upphandlingsförfaranden
När det inte finns något avtal för det som ska köpas in gör kommunen en upphandling. Förfarandet beror på värdet:
- Under 700 000 kronor: Direktupphandling, där kommunen vänder sig direkt till flera leverantörer för att be om anbud, via e-post eller upphandlingssystem.
- Över 700 000 kronor: Upphandlingen annonseras digitalt i Mercell.
- Över tröskelvärden (ca 2,1 miljoner kronor för varor och tjänster, 47 miljoner för byggentreprenader): Upphandlingen annonseras även i övriga EU.
Vissa ramavtal innehåller möjlighet till förnyad konkurrensutsättning (länk till guide). Pdf, 249.3 kB.Då får leverantörer med ramavtal lämna anbud på ett specifikt uppdrag. Det hanteras via kommunens e-handelssystem Proceedo.
Så går en upphandling till
- Inköpsbeslut fattas
- Upphandlingsdokument tas fram
- Upphandlingen annonseras (minst 3 veckor, ofta 40 dagar)
- Leverantörer lämnar anbud och kan ställa frågor
- Anbud öppnas samtidigt efter sista dag
- Anbuden utvärderas enligt annonserade kriterier
- Tilldelningsbeslut skickas till samtliga anbudsgivare
- Avtalsspärr (10 dagar)
- Avtal skrivs (om ingen överprövning sker)
Sekretess
Absolut sekretess gäller för alla inkomna anbud och deras utvärdering fram till att tilldelningsbeslutet är fattat.
Tips till dig som lämnar anbud
För att ditt företag ska kunna bli leverantör åt Nynäshamn kommun krävs det att både företaget och varan/tjänsten uppfyller kraven som finns angivna i förfrågningsunderlaget.
Här är några tips inför att du lämnar ett anbud:
- Följ strukturen i upphandlingsdokumentet
- Kontrollera att allt efterfrågat innehåll finns med
- Skicka in ett komplett anbud direkt, det är i de flesta fall inte tillåtet att komplettera i efterhand.
- Under pågående upphandling sker all kontakt via "Frågor och svar" i upphandlingsverktyget Mercell. Det beror på att alla som är med i upphandlingen ska få samma information.
- Lämna anbud i god tid innan sista datum
- Lämna bästa möjliga anbud direkt – förhandling är sällan tillåten
Offentlighet och sekretess för upphandlingsdokument
Enligt offentlighetsprincipen är allmänna handlingar normalt tillgängliga för alla. När du lämnar in ett anbud till en kommun är det dock sekretessbelagt fram till att upphandlingen är avgjord. Därefter blir anbuden offentliga, med vissa undantag.
Begäran om sekretess
Om du vill att delar av ditt anbud ska sekretessbeläggas, ska det framgå i anbudet. Begäran ska innehålla:
- Detaljerade uppgifter som vilka delar som du anser ska sekretessbeläggas.
- En motivering till varför dessa uppgifter ska sekretessbeläggas.
- Hänvisning till relevant lagrum.
Observera att vissa uppgifter som påverkar utvärderingen av anbud sällan omfattas av sekretess i sin helhet.
Kommunen avgör sekretessfrågan vid en eventuell begäran om utlämnande av handlingar. Förhandsbesked om sekretess ges inte, och beslut om sekretess kan upphävas av domstol.
Kontakt
Nynäshamns kommun
08-520 680 00
kontaktcenter@nynashamn.se
Kontakt vid pågående upphandling
Kontakt under en upphandling sker bara via funktionen "Frågor och svar" i Tendsign.
Sidan senast ändrad:
Sidan senast ändrad: