Plats för engagemang

Att ha plats för livet är att ha plats för att leva fullt ut. Kanske är det just därför det finns så många eldsjälar i Nynäshamns kommun. Alla dom som med brinnande entusiasm och intresse lägger ner sin tid och själ på att göra livet lite bättre för oss andra. Alla dom som ger utan att ställa krav tillbaka. Här hyllar vi två av dem. Pål Sundquist och Johanna Briving är två inbitna nynäshamnsbor som kombinerat sin kärlek till havet och skärgården med att hjälpa andra genom sitt engagemang i Sjöräddningssällskapet.

Om du har varit vid fiskebodarna nere i fiskehamnen i Nynäshamn har du säkert lagt märke till Nynäshamns Sjöräddningssällskaps (RS Nynäshamn, SSRS) röda stationshus. En liten spång tar oss ut till pråmen i vattnet och där får vi ett varmt välkomnande av Pål, Johanna och de andra sjöräddarna. När vi står på trädäcket i solen kan vi beundra de stora gula och röda räddningsbåtarna som sakta guppar vid bryggan.

Sjöräddningssällskapets stora båt i full fart till havs

Foto: Klapp & Co

När larmet går, får man vara beredd

Både Pål och Johanna har familj och andra (vanliga) jobb men ser inga större problem att kombinera sjöräddning med allt annat i vardagen. De som ingår i Sjöräddningen har jour var fjärde vecka och det innebär att när larmet går behöver alla i jourgruppen kunna inställa sig på stationen inom 15 minuter, redo att ge sig ut på havet.

– Det är klart det kan bli lite problem ibland. När larmet går måste man ju släppa det man håller på med. Om du exempelvis står mitt i en större matlagning så är det ju lite jobbigare att behöva lämna mitt i. Men det är en del av jobbet. Där jag befinner mig i livet går de här sakerna att hantera, det är inga större problem, säger Johanna.

Det behövs fler sjöräddare

En större utmaning än att få ihop vardagen är att få fler att ansöka till Sjöräddningssällskapet. Johanna gick med 2019 efter att ha sett en annons i NynäshamnsPosten.

– Jag hade länge tänkt att jag ville bli sjöräddare men kände mig lite osäker på om jag hade det som krävdes. Men när jag såg annonsen så tog jag chansen och skickade in en ansökan. Det var fantastiskt när jag fick beskedet att jag blivit antagen! Det var jag och tre andra tjejer som började samtidigt. Det känns jättekul att ha med dem även om vi nu alla ingår i olika grupper. Vi ses ju ofta här på stationen och träffas dessutom privat.

Pål som är befälhavare och chef för Torö-gruppen (andra grupper är Lisö, Muskö och Nåttarö) har varit med i Nynäshamns sjöräddningssällskap sedan starten 2006.

– Jag var tidigare frivillig brandman på Nynas och när brandchefen drog igång den här stationen 2006 så tog han med oss allihop. Jag har alltid älskat havet, båtlivet och att kombinera det med att få hjälpa andra är väldigt givande. Med tanke på att jag fortfarande är kvar, så betyder det väl att det finns något roligt med det här, säger han och skrattar.

– Men det som gör mig mest stolt över vår verksamhet och det som framförallt får mig att stanna är frivilligheten och kamratskapet, den starka gruppkänslan och att vi bedriver det här helt utan bidrag från staten, fortsätter Pål.

Johanna och Pål står ombord på en av Sjöräddningssällskapets båtar

Johanna och Pål på en av Sjöräddningssällskapets båtar. Foto: Klapp & Co

Känner mig aldrig orolig

Båtarna är byggda för extrema förhållanden och ska klara i princip vilket väder som helst. Till exempel så är den största av båtarna, Rescue Marcus Wallenberg, speciellt framtagen för insatser till havs och i skärgården. Båten är självrätande, det vill säga att om olyckan skulle vara framme och båten slår runt under ett uppdrag så kan den själv genom sin konstruktion åter komma på rätt köl.

– Det är ju lite bistrare på vintern, säger Pål. Men det är egentligen inga problem. Jag känner mig aldrig orolig för mig eller min besättning när vi ger oss ut. Våra båtar är byggda för extrema förhållande och klarar i princip vilket väder som helst. Begränsning ligger snarare hos oss som besättning, att vi inte skulle klara lika mycket.

Vad är det som gör Nynäshamn till en unik plats?

– Nynäshamn ligger ju på en udde så vi omges av vatten. Man kan åka norrut, söderut, ja i princip vart man vill och hitta sin egen lilla favoritplats här runt omkring. Jag har också fördelen av att jobba här i Nynäshamn och ha egen båt. Så de dagar jag kommer iväg lite tidigare från jobbet kan jag komma ut i skärgården och få som en halvdags “semester”. Det är livskvalitet för mig, säger Pål.

– Förutom närheten till havet och skärgården är det all annan fantastisk natur. Fälten i Sorunda, naturområdena i Järflotta och Lövhagen och så klart vackra Strandvägen som tar dig rakt ut i skärgården och ger dig en fri horisont, vi har allt och det är lättillgängligt. Att vi dessutom har den vackra småstaden med alla sina härliga unika butiker så nära storstaden är för mig fantastiskt, tillägger Johanna.

Sjöräddningen Nynäshamns båtar

Med de tre båtarna (Rescue Marc Wallenberg, Rescue Vava och Rescuerunner 3-74) täcker gruppen ett område från Dalarö i norr till Trosa i söder och ut mot Gotland och Estland i öst. Under 2020 gjordes totalt 133 skarpa uppdrag, fördelat på räddningsjänst, assistansuppdrag och sjuktransporter, samt ett stort antal övningar för att hålla kunskapen uppe, detta fördelat på 34 000 jourtimmar.

Rescue Marc Wallenberg (Sjöräddningssällskapets Victoriaklass)

Rescue Marc Wallenberg är speciellt framtagen för insatser till havs, utefter Sveriges kuster och i våra omfattande skärgårdar. Båten är självrätande, det vill säga att om olyckan skulle vara framme och båten slår runt under ett uppdrag så kan den själv genom sin konstruktion åter komma på rätt köl. Victoria-klassen kännetecknas av hög manöverbarhet och goda gångegenskaper som gör det möjligt att undsätta nödställda under alla väderförhållanden.

  • Antal i beställning: 3-4 personer
  • Längd: 11,95 meter
  • Bredd: 4,2 meter
  • Djupgående: 70 cm
  • Material: byggd i komposit
  • Deplacement: 13 ton
  • Motorer: 2x500 hk Scania eller Volvo Penta dieselmotorer, drivande 2 x Rolls-Royce KaMeWa FF-jet 375 vattenjet
  • Fart: 34 knop
  • Aktionstid: ca 10 timmar
  • Besättning: 3–4 personer
  • Konstruktör: Rolf Eliasson och Sjöräddningssällskapet

Rescue Vava (Sjöräddningssällskapets Gunnel Larson-klass)

Rescue Vava (Sjöräddningssällskapets Gunnel Larson-klass) är en öppen och relativt liten sjöräddningsbåt främst avsedd för insatser i skärgården och kustnära områden. Insatser där enhetens snabbhet, flexibilitet och manövrerbarhet kan vara helt avgörande för utgången av en olycka. Alla enheter i Gunnel Larson-klassen har tagits fram med ergonomi för besättningen som en viktig aspekt. Tack vare god ergonomi kan besättningen genomföra krävande uppdrag under svåra väderförhållanden.

  • Längd: 8,4 meter
  • Bredd: 2,7 meter
  • Djupgående: 40 cm
  • Material: Byggd i komposit
  • Deplacement: 2,7-3,1 ton
  • Motorer: en motor på 315–380 hk, Yanmar,Volvo Penta, Iveco eller Nanni dieselmotorer, drivande en Rolls-Royce KaMeWa FF-jet 240/270 vattenjet
  • Fart: 34 knop
  • Aktionstid: ca 8 timmar
  • Besättning: 2–3 personer
  • Konstruktör: Profjord och Sjöräddningssällskapet

Rescuerunner 3-74

Rescuerunner 3-74 är specialutvecklad vattenskoter för sjöräddning. Rescuerunner togs fram för sjöräddningsinsatser i grunda vatten, vid brytande sjö och för snabb upptagning av nödställda. Den sätts in fristående utefter kusten och på insjöar och medförs även på sjöräddningskryssare för uppgifter i öppen sjö och i grunda vatten. Genom en unik konstruktion med ett mjukt, tåligt utbytbart ytterskrov i polyeten, minskas risken för skador på nödställda personer vid en insats samtidigt som en eventuell skada på Rescuerunnern lätt kan åtgärdas.

  • Längd: 3,6 meter
  • Bredd: 1,5 meter
  • Djupgående: 10–30 cm
  • Material: byggd i ABS/SRP
  • Torrvikt: 350 kg
  • Motorer: fyrtakts bensinmotor på 110-140 hk
  • Fart: 34 knop
  • Aktionstid: 3–5 timmar/begränsad av förarens uthållighet
  • Besättning: 1–2 personer
  • Konstruktör: Fredrik Falkman och Sjöräddningssällskapet

Sidan senast ändrad:

Sidan senast ändrad:

Saknar du något på denna sida?

På nynashamn.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?