Föreningsbidrag inom kultur och fritid

Vill din förening arrangera aktiviteter för barn och unga eller utveckla er verksamhet inom kultur och fritid? Här hittar du information om olika typer av föreningsbidrag.

Här hittar du en sammanfattning av de olika bidragen som kommunen erbjuder till föreningar inom kultur och fritid. Informationen är förenklad för att ge dig en snabb överblick. De fullständiga kraven för varje bidrag hittar du i riktlinjerna.

För att kunna få bidrag ska din förening:

  • vara ideell och ha majoriteten av medlemmarna folkbokförda i Nynäshamns kommun
  • ha stadgar, en vald styrelse och revisor
  • ta ut minst 100 kronor i medlemsavgift per år (undantag kan göras – skriv varför i ansökan)
  • vara registrerad i kommunens föreningsregister
  • erbjuda medlemskap till alla som tillhör målgruppen
  • bedriva regelbunden verksamhet i kommunen
  • ha försäkring för medlemmar och verksamhet
  • föra medlemsförteckning och kunna visa den vid behov
  • delta på obligatoriska träffar som kommunen bjuder in till

Föreningar som till exempel är politiska, religiösa eller bedriver verksamhet i bolagsform kan inte få bidrag.

Syfte

Det lokala aktivitetsstödet är kommunens grundläggande stöd till föreningar med barn- och ungdomsverksamhet. Stödet utgår från antal deltagare på föreningens aktiviteter.

För att få bidrag ska:

  • Deltagarna vara mellan 6-20 år och folkbokförda i Nynäshamns kommun
  • Minst tre deltagare i rätt ålder ska delta på aktiviteten
  • En ansvarig ledare över 15 år vara närvarande
  • Aktiviteten vara planerad, pågå i minst 60 minuter och ha tydlig start och avslut
  • Deltagarna vara medlemmar i föreningen
  • Närvaro registreras

Rapportera deltagande i aktiviteter

För att få lokalt aktivitetsstöd ska föreningen rapportera deltagandet på sina aktiviteter i Aktivitetskort på nätet (ApN). Rapporteringen ligger till grund för hur mycket bidrag föreningen får. Föreningen behöver också uppfylla kraven för aktivitetsstödet.

Närvaron ska rapporteras löpande och vara inrapporterad senast:

  • 25 februari – för aktiviteter under perioden 1 juli-31 december
  • 25 augusti – för aktiviteter under perioden 1 januari-30 juni

Alla föreningar ska använda systemet Aktivitetskort på nätet (ApN) för att rapportera deltagande i aktiviteter. Första gången ni använder ApN kontaktar ni kommunens föreningssamordnaren för att bli registrerade i systemet.

Om det finns särskilda skäl finns även möjlighet att skicka in deltagarlistan via kommunens e-tjänst.

Syfte

Skapa ett brett utbud av gratis lovaktiviteter för barn och unga.

Stöd kan ges till:

  • Lovaktiviteter med hög kvalitet
  • Aktiviteter som är öppna för allmänheten
  • Utbildning av unga ledare

Stöd ges inte till:

  • Aktiviteter som bara riktar sig till föreningens egna medlemmar
  • Välgörenhet eller projekt med religiös/politisk inriktning

Ansökan

  • Senast fyra veckor före lovet.
  • Projektbeskrivning och budget ska bifogas.

Redovisning
Senast två månader efter lovet.

Syfte

Stödja kultur- och fritidsarrangemang som är öppna för allmänheten.

Vem kan söka?

Föreningar, organisationer eller enskilda arrangörer (med vårdnadshavares godkännande om arrangörerna är under 18 år).

Stöd kan ges till

  • Projekt med god kvalitet och brett innehåll
  • Arrangemang som genomförs i kommunen
  • Aktiviteter med allmänt intresse (ej religiösa/politiska)

Ansökan

Ansökan ska innehålla:

  • Projektbeskrivning
  • Ekonomisk plan

Redovisning
Senast tre månader efter avslutat projekt.

Syfte

Ge stöd till studieförbund med lokal verksamhet i kommunen.

Vem kan söka?

Studieförbund som:

  • är godkända av Folkbildningsrådet
  • har lokalavdelning i Nynäshamns kommun
  • bedriver verksamhet i kommunen
  • inte får annat kommunalt stöd för samma verksamhet

Hur bestäms bidraget?

Bidraget baseras på antalet studietimmar under föregående år. Fördelningen görs med målet att ge ett likvärdigt stöd utifrån verksamhetens omfattning och innehåll.

Ansökan

  • Sök senast 25 februari varje år
  • Ansökan ska följa Folkbildningsrådets anvisningar och bland annat innehålla:
    • Verksamhetsberättelse
    • Årsprotokoll
    • Balans- och resultaträkning
    • Revisionsberättelse
    • Stadgar
    • Handlingar som visar vem som har rätt att företräda förbundet

Redovisning

Redovisning sker i samband med nästa ansökan. Om föreningen inte söker nytt bidrag görs redovisningen via e-tjänsten Redovisning av bidrag.

Syfte

Stöd till föreningar som hyr eller äger egna lokaler för sin verksamhet.

För att få stöd ska:

  • Verksamheten bedrivas i lokalen
  • Föreningen inte ha tillgång till kommunens lokaler
  • Lokalkostnader kunna styrkas

Bidrag kan ges för till exempel:

  • Hyra, el, vatten, värme och försäkring
  • Räntekostnader eller arrende
  • Investeringar i verksamhetsytor (ej kansli eller klubbhus)

Ansökan

Senast 31 mars varje år.

Redovisning

Redovisning sker i samband med nästa ansökan. Om föreningen inte söker nytt bidrag görs redovisningen via e-tjänsten Redovisning av bidrag.

Syfte

Startbidraget är till för att hjälpa nya föreningar att komma igång.

Vem kan söka?

Ideella föreningar som uppfyller de allmänna kraven och har bildats de senaste tre månaderna.

Det här behöver du skicka med:

  • Protokoll från konstituerande möte
  • Stadgar
  • Verksamhetsplan
  • Vad bidraget ska användas till
  • Medlemsförteckning eller intyg från revisor
  • Intyg om medlemskap i riksorganisation (om det finns en sådan)
  • Föreningens plus-/bankgiro och organisationsnummer

Ansökan

Redovisning

Senast sex månader efter att bidraget har betalats ut.

Syfte

Stöd för inköp eller projekt utanför föreningens ordinarie verksamhet.

Vem kan söka?
Föreningar som uppfyller allmänna kraven. Även ekonomiska föreningar kan söka.

Du kan få bidrag för:

  • Enstaka satsningar som inte redan finansierats
  • Högst 50 000 kronor per år

Prioriteras:

  • Barn- och ungdomsverksamhet
  • Pensionärsföreningar och funktionsrättsorganisationer
  • Geografisk spridning i kommunen

Ansökan

Redovisning
Senast tre månader efter att projektet är genomfört eller inköpet är gjort.

Kontakt

Sherrie Rahimi

Avdelningschef

08-520 689 11
sherrie.rahimi@nynashamn.se

Nasim Barghashi

Föreningssamordnare

08-520 684 40

nasim.barghashi@nynashamn.se

Sidan senast ändrad:

Sidan senast ändrad: