Om du inte är nöjd med vården

Om du inte är nöjd med vården som utförs av Nynäshamns kommun eller på uppdrag av kommunen kan du lämna in en synpunkt. Verksamheten ska därefter svara på ditt ärende så fort som möjligt men senast inom fyra veckor.

1. Börja med att prata med verksamheten

Ta i första hand upp det du är missnöjd med direkt med verksamheten. Många frågor kan lösas snabbt genom direkt kontakt.

2. Lämna ett formellt klagomål eller en synpunkt

Om du inte är nöjd efter att ha pratat med verksamheten, eller om ärendet är allvarligt, kan du lämna ett formellt klagomål.

För kommunal hälso- och sjukvård använder du:

Om din synpunkt gäller omsorg, till exempel inom hemtjänsten använder du istället kommunens synpunktshantering

Detta händer när du skickat in ditt klagomål eller synpunkt

  1. Du får en bekräftelse. Där berättar socialförvaltningen bland annat vem som handlägger ditt ärende.
  2. Handläggaren ringer dig efter några dagar där du får berätta mer om vad som har hänt.
  3. Socialförvaltningen lämnar ett skriftligt svar till dig. Det tar maximalt 4 veckor innan du får svaret.
  4. Om du är nöjd med svaret avslutas ärendet. Annars fortsätter dialogen.

3. Du kan också vända dig till Patientnämnden

    Patientnämnden är en fristående och opartisk instans. De hjälper dig att:

    • föra fram klagomål
    • förstå dina rättigheter i vården
    • komma i kontakt med rätt instans

    Patientnämnden utreder inte ärendet, men fungerar som ett stöd för dig.

    Sidan senast ändrad:

    Sidan senast ändrad: