Budget- och skuldrådgivning
Vår budget- och skuldrådgivare kan ge dig råd och stöd för att ordna upp din skuldsituation eller en trasslig vardagsekonomi. Tillsammans går vi igenom din ekonomiska situation och diskuterar olika lösningar. Budget- och skuldrådgivningen kostar ingenting och vår rådgivare har tystnadsplikt. För att få hjälp av vår budget- och skuldrådgivare ska du vara bosatt i Nynäshamns kommun.
Du får hjälp att
- Strukturera upp din ekonomi.
- Göra en budget.
- Se över din skuldsituation och att hitta en hållbar lösning.
- Ansöka om skuldsanering till Kronofogdemyndigheten.
Kontakta budget- och skulrådgivaren
Du blir kontaktad via önskad kontaktväg inom 48 timmar, helgfria vardagar. Tid för besök blir inom 4-10 dagar.
Att tänka på inför ditt första besök
Detta kan du göra i väntan på att få tid till budget- och skuldrådgivningen.
- Ta fram uppgifter på dina fasta månadsutgifter (räkningar och lånebetalningar)
- Om du vill kan du testa att göra en egen budgetkalkyl. En bra mall finns hittar du på Konsumentverkets webbplats.
Om pengarna inte räcker
- Betala alltid hyra, el, a-kassa, barnomsorgsavgift och andra viktiga löpande räkningar först av allt. Lånen kommer i andra hand.
- Ta bort alla autogirodragningar till lån och krediter så att du inte riskerar att lånebetalningarna gör att pengarna inte räcker till hyra, el och andra viktiga räkningar. Det gör du lättast genom att logga in på din internetbank via en vanlig dator. På bankernas mobilsajter brukar det inte gå att avsluta autogirodragningar.
- Kontakta de du är skyldig pengar och berätta att du har svårt att betala just nu. Säg också att du har kontaktat kommunens budget- och skuldrådgivning och kommer få en tid där. Be om att få vänta i två månader med att betala på lånet. Det enklaste är att skicka ett mejl till alla långivare. Du hittar deras mejladresser på deras hemsidor.
- Spara låneavier eller skriv ut digitala låneavier och ta med till budget- och skuldrådgivningen.
Om det börjar komma brev från Kronofogden
Om det börjar komma brev från Kronofogden
- Om skulden stämmer (till exempel om du har skrivit på ett lån eller beställt något) behöver du inte säga emot. Skriv då under delgivningskvittot. Du kan skicka det med posten, via Mina Sidor på kronofogden.se, eller ringa Kronofogden på 0771-73 73 00. Om du inte skriver under kan en delgivningsman komma hem till dig eller till ditt jobb, och det kan kosta ungefär 1000 kronor.
- Efter att du skrivit på delgivningskvittot har du 10 dagar på dig att betala. Därefter fastställs skulden. Som bevis på att skulden är fastställd får du ett brev från Kronofogden med rubriken ”utslag”. Du behöver inte ta kontakt med Kronofogden i detta läge. Det är först när Kronofogden hör av sig och vill påbörja löneutmätning som du behöver höra av dig till dem.
- Ifall skulden är felaktig (om din namnteckning är förfalskad eller om du inte har beställt varan) ska du invända mot betalningsföreläggandet. Skriv då ”jag motsätter mig kravet” på delgivningskvittot, skriv under och skicka in till Kronofogden. När du har invänt mot kravet kan Kronofogden inte fastställa skulden utan lämnar ärendet vidare till Tingsrätten. Där har du möjlighet att bevisa att kravet är felaktigt.
Om Kronofogden påbörjar löneutmätning
- Om skulden hos Kronofogden kommer att betalas genom att pengar dras från din lön inom en eller två månader, kan du försöka fortsätta betala andra skulder. Kontakta de andra du är skyldig pengar, förklara situationen och be att få vänta med betalningen tills skulden hos Kronofogden är klar.
- Om skulden hos Kronofogden inte kommer att betalas genom löneutmätning på flera månader, kanske du måste sluta betala på dina andra skulder. Då får du låta dem gå vidare till Kronofogden. Det är nämligen svårt att klara att betala både till Kronofogden och till andra. Om du ändå vill försöka betala – börja med det viktigaste: hyran, elen, avgiften till a-kassan och andra viktiga räkningar.
- Om du slutar betala på alla lån och krediter, ta bort autogirot så att pengar inte dras automatiskt. Det gör du lättast genom att logga in på din internetbank på en dator – det brukar inte gå i mobilappen. Skriv också till alla du är skyldig pengar och berätta. Mejla dem, det är oftast enklast.
Om du har skulder hos Kronofogden sedan lång tid tillbaka och vill ansöka om skuldsanering
- Ring Kronofogden på 0771-73 73 00, tala om att du ska ansöka om skuldsanering och be dem skicka hem en skuldsammanställning till dig.
- På Kronofogdens hemsida kan du läsa mer om vad skuldsanering innebär. Där kan du också ladda ner en ansökningsblankett eller logga in med BankID och ansöka direkt.
Kontakt
Sidan senast ändrad:
Sidan senast ändrad: