Ekonomiskt bistånd

Om du inte har någon inkomst eller om dina pengar inte räcker till att försörja dig själv och din familj kan du ansöka om ekonimiskt bistånd, även kallat försörjningsstöd. Du kan bara få bistånd om du inte har några andra möjligheter att försörja dig. Biståndet är en tillfällig hjälp, och målet är att du ska bli självförsörjande så snart som möjligt. Din ansökan granskas individuellt och i bedömningen tas hänsyn till hur just din situation ser ut när beslutet fattas.

Krav för att få ekonomiskt bistånd

För att få ekonomiskt bistånd finns ett antal saker som du behöver ha gjort eller ha kontrollerat innan du ansöker:

  • Du måste bo eller vistas i Nynäshamns kommun och ha gjort allt du kan för att klara din egen försörjning.
  • Om du är gift eller sambo är ni skyldiga att försörja varandra och behöver ansöka tillsammans. Det betyder att era inkomster räknas ihop vid en prövning om ekonomiskt bistånd för att se hur ni tillsammans klarar er försörjning.
  • Om du har sparpengar, aktier eller andra tillgångar ska du ha använt de först. Alla insättningar, även Swish, på ditt bankkonto, räknas som inkomst.
  • Om du har rätt till andra bidrag och ersättningar som exempelvis A-kassa, sjukpenning, föräldrapenning, bostadsbidrag, aktivitetsstöd och underhållsstöd ska du ansöka om det i första hand.

Du måste göra en ny ansökan varje månad. Behöver du stöd eller hjälp kan du kontakta vår mottagning för försörjningsstöd på telefon, 08-520 689 00. Då får du prata med en handläggare och vid behov bokar ni en tid. Du kan både ansöka digitalt i vår e-tjänst eller med en pappersblankett.

För att kunna ansöka digitalt behöver du:

  • Vara folkbokförd i Nynäshamns kommun
  • Ha ett fungerande Bank-ID

I e-tjänsten kan du se:

  • När din ansökan kommit in
  • Om någon handling saknas
  • Läsa beslutsmeddelanden
  • Om, när och hur mycket pengar du får
  • Hur du överklagar ett beslut
  • Vem som är din handläggare

Om du inte kan använda e-tjänsten kan du söka med hjälp av en ansökningsblankett som du hämtar i vårt Kontaktcenter i kommunhuset på Stadshusplatsen 1 i Nynäshamn.

1. Skicka in handlingar

Du som tidigare inte ansökt om försörjningsstöd kan vid behov ringa kommunens mottagning för försörjningsstöd, 08-520 689 00. Då får du prata med en handläggare som kommer ge dig rådgivning och vägledning kring ekonomiskt bistånd.

 

2. Vi handlägger ditt ärende

När din ansökan har kommit oss till handa kommer en handläggare att kontakta dig om behovet finns. Om något saknas i din ansökan kommer vi att informera dig. När din ansökan inkommit kallas du eventuellt till besök. Du får då träffa en socialsekreterare som utreder din rätt till ekonomiskt bistånd.

 

3. Du får ett beslut

Vi kommer att informera dig när vi har fattat beslut i ditt ärende. Har du ansökt i e-tjänsten hittar du beslutet där.

Om din ansökan inte är komplett inom angiven tid fattas beslut på de handlingar som finns. Det kan innebära att din ansökan avslås då det inte går att utreda rätten till ekonomiskt bistånd till fullo. Du som ansöker om försörjningsstöd har rätt att få ett beslut som går att överklaga.

1. Skicka in handlingar

Du som redan har fått ekonomiskt bistånd kan ansöka om fortsatt stöd i vår e-tjänst eller om du inte kan använda e-tjänsten genom en ansökningsblankett som du hämtar i vårt Kontaktcenter i kommunhuset på Stadshusplatsen 1 i Nynäshamn.

Med ansökan bifogar du:

  • kontoutdrag
  • kvitto på betald hyra och el
  • kopia på ny elfaktura
  • specifikation på inkomster och andra utgifter

2. Vi handlägger ditt ärende

När din ansökan har kommit oss till handa kommer en handläggare att kontakta dig om behovet finns. Om något saknas i din ansökan kommer vi att informera dig.

3. Du får ett beslut

När kommunens handläggare tittat på din ansökan får du ett beslut.


4. Handläggare stämmer av varje månad

Varje månad stämmer handläggaren av att du följer din planering. För att ha rätt till försörjningsstöd måste du följa den planering som du har gjort tillsammans med din handläggare.

Ansökan utöver försörjningsstöd

Du kan även ansöka om andra behov som du har utöver din månadsansökan, till exempel för saker till hemmet eller tandvård. När du har lämnat in din ansökan kommer en enskild prövning att göras. Om du ansöker om något till hemmet så är det troligt att din handläggare gör ett hembesök. Du kan ansöka utöver försörjningsstödet både skriftligt och muntligt.

Om du inte är nöjd med beslutet har du rätt att överklaga. Har du ansökt om bistånd i vår e-tjänst kan du överklaga beslutet direkt i e-tjänsten. Det går bra att göra en egen överklagan och skicka den till handläggaren som fattade beslut. Din överklagan ska ha kommit in till oss senast tre veckor efter att du tagit del av beslutet.

Du lämnar in din ansökan i god tid för att den ska hinna hanteras innan den 27:e varje månad. Om din ansökan inkommer efter månadsskiftet dras motsvarande antal dagar av från ditt bistånd.

Följande tider gäller för 2025

December 2024 (inför januari)
måndag 9 december – fredag 13 december
utbetalas tidigast 23 december

Januari (inför februari)
onsdag 15 januari – tisdag 21 januari
utbetalas tidigast 27 januari

Februari (inför mars)
fredag 14 februari – torsdag 20 februari
utbetalas tidigast 27 februari

Mars (inför april)
måndag 17 mars – fredag 21 mars
utbetalas tidigast 27 mars

April (inför maj)
tisdag 15 april– måndag 21 april
utbetalas tidigast 25 april

Maj (inför juni)
torsdag 15 maj– onsdag 21 maj
utbetalas tidigast 27 maj

Juni (inför juli)
fredag 13 juni – torsdag 19 juni
utbetalas tidigast 27 juni

Juli (inför augusti)
tisdag 15 juli – måndag 21 juli
utbetalas tidigast 25 juli

Augusti (inför september)
fredag 15 augusti – torsdag 21 augusti
utbetalas tidigast 27 augusti

September (inför oktober)
måndag 15 september – fredag 19 september
utbetalas tidigast 26 september

Oktober (inför november)
onsdag 15 oktober – tisdag 21 oktober
utbetalas tidigast 27 oktober

November (inför december)
fredag 14 november – torsdag 20 november
utbetalas tidigast 27 november

December (inför januari 2026)
måndag 8 december – fredag 12 december
utbetalas tidigast 23 december

Kontakt

Mottagningen för försörjningsstöd

08-520 689 00

socialtjansten@nynashamn.se

 

Löpande försörjningsstöd

08-520 680 00 (växel)

Telefontider

Ordinarie telefontider:
måndag, tisdag, fredag 9-10

torsdag 14-15

Sidan senast ändrad:

Sidan senast ändrad: