E-dialog

E-dialog är socialtjänstens dialogplattform. Genom den kan du på ett enkelt och säkert sätt sköta din kontakt med flera av socialtjänstens verksamheter. Du ansluter till E-dialog med Bank-id eller Freja eId+. Observera att e-tjänsten endast är tillgänglig för dig som är aktuell inom socialtjänsten.

Det här kan du göra i E-dialog

  • Se dina bokade möten
  • Delta i digitala möten
  • Skicka meddelanden till din kontaktperson på kommunen
  • Dela filer/dokument med din kontaktperson

Dessa verksamheter använder E-dialog:

  • Boendestöd
  • Personligt ombud
  • Äldre- och funktionshinderlots
  • Anhörigstöd
  • Öppenvården
  • Familjecentralen

Logga in via app eller direkt på webben

Du kan logga in i E-dialog på flera sätt:

  • Via appen E-dialog Nynäshamns kommun
  • Direkt i din webbläsare, följ länken i mejl, sms eller logga in på edialog.nynashamn.se

Om du använder din mobiltelefon för att logga in på E-dialog rekommenderas att du laddar ned appen för en bättre användarupplevelse.

Du hittar appen genom att söka på E-dialog Nynäshamns kommun på någon av följande platser:

  • Android – Google play
  • IOS – Appstore

Så använder du E-dialog

Här hittar du instruktioner för hur du använder E-dialog.

Säkert videomöte

  • Har du ett bokat digitalt videomöte i plattformen får du en bokningsbekräftelse via e-post och sms när mötet bokades. Du får även en påminnelse 24 timmar och 15 minuter innan mötet startar.
  • Du ansluter till mötet genom att klicka på länken i mejlet eller sms:et eller genom att logga in i E-dialog på webben, edialog.nynashamn.se.
  • För att komma in i mötet behöver du legitimera dig med din Bank-id eller Freja eId+.
  • När du ansluter videomötet är det viktigt att du tillåter din webbläsare att använda mikrofon och kamera.
  • Vänta till din handläggare släpper in dig i mötet.

Har du problem att ansluta till mötet från din mobil, kontrollera följande:

Android

  • Gå till inställningar på din telefon
  • Tryck på Appar
  • Leta upp din webbläsare i listan med installerade appar
  • Under behörigheter kan du ändra så att webbläsaren får behörighet att använda mikrofon och kamera.

Iphone

  • Gå till inställningar på din telefon
  • Tryck på Appar
  • Leta upp din webbläsare i listan med installerade appar
  • Tryck på Kamera och kontrollera att fråga eller tillåt är ibockat.
  • Tryck på Mikrofon och kontrollera att fråga eller tillåt är ibockat.

Frågor och svar

Varför måste jag logga in med mitt Bank-id för att använda E-dialog?

Det är för att vi ska helt säkert veta vem du är och vem vi delar informationen till. Dina personuppgifter lagras endast i E-dialog och kan vid behov överföras till kommunens journalsystem.

Hur ansluter jag till E-dialog?

Du ansluter automatiskt till E-dialog i samband med att du bokar tid eller anmäler dig till en gruppaktivitet via en länk på kommunens webbplats.

Du kan göra det på flera sätt. Du kan dels ladda ned appen ”E-dialog Nynäshamns kommun” från Appstore eller Google Play store.

För att kunna använda E-dialog behöver du ha kontakt med socialtjänsten. Vill du använda E-dialog, prata med din kontaktperson.

Var laddar jag ned appen?

Du laddar ned appen från Appstore (om du har en iphone) eller Google Play store (om du har en android). Sök på E-dialog Nynäshamns kommun.

Varför ska jag ladda ned en app?

Du behöver inte ladda ned appen för att använda E-dialog. Men om du föredrar att sköta kontakten med kommunen i mobilen kommer appen att underlätta kontakten för dig. I appen får du också en notis direkt om något ändras i ditt ärende eller om det finns ny information till dig. Det är också enklare att ansluta till ett videomöte genom appen.

Kan jag använda appen på min dator eller surfplatta?

Appen är designad för att användas på mobilen. Surfplatta eller dator rekommenderas ej. Då är det bättre att följa länken i de sms och mejl du får från oss och logga in genom din webbläsare.

Hur tillgodoser ni min rättighet att vara anonym i kontakten med er när man måste legitimera sig med bank-id?

Om du vill vara anonym ska du inte använda E-dialog. Då får du och din kontaktperson sköta kontakten på andra sätt i stället. E-dialog är bara ett sätt för att öka tillgängligheten och göra kontakten med oss mer flexibel. Din rättighet att vara anonym förändras inte.

Är det säkert att legitimera sig mot E-dialog?

Ja, det är en säker e-tjänst som kommunen tillhandahåller.

Hur vet jag att det är säkert att dela information i E-dialog?

Kommunen har ställt höga krav på säkerheten i upphandlingen av dialogplattformen och leverantören lever upp till dem. Bland annat är servrarna som E-dialog ligger på placerade i Sverige, vilket innebär att informationen som delas i plattformen inte lämnar landet.

Jag kan inte logga in i E-dialog, hur gör jag då?

Då kan du behöva rensa cachen (även kallat cookies eller kakor) på din mobil eller dator. Här hittar du tips på hur du kan göra:

Sidan senast ändrad:

Sidan senast ändrad: