Sök

Lättläst om Nynäshamns kommun

När du är ny i Sverige kan du behöva hjälp med olika saker. Här kan du hitta lättläst information om Nynäshamns kommun.

When you are new in Sweden, you may need help with various things. Here you can find easy-to-read information about Nynäshamn municipality.

Translate

To translate the information into another language you can copy the text from the webpage and then go to translate.google.com and paste the text.

Skola

I Sverige måste alla barn gå i skolan från första till nionde klass. Redan när barnen är 6 år börjar barnen i förskoleklass. Förskoleklassen är en blandning av lek och lärande och förbereder barnen för grundskolan. I Nynäshamns kommun har vi sju grundskolor som kommunen sköter. Det finns också skolor som kommunen inte har hand om som kallas friskolor. För att ditt barn ska kunna gå i skolan behöver du höra av dig till oss på kommunen. Då kan du ringa till kommunens Kontaktcenter så hjälper de dig.

Fritidshem

Barn som behöver tillsyn före och efter skoldagen får vara på ett fritidshem. Fritidshemmet ligger nära skolan. Du får betala en avgift om ditt barn har plats på ett fritidshem. Om du vill att ditt barn ska gå på fritids behöver du göra en ansökan hos oss på kommunen. Då kan du ringa till kommunens Kontaktcenter så hjälper de dig.

Förskola

Barn som är mellan 1-6 år kan gå på förskola. Här får barnen leka och lära sig saker. De får även frukost, lunch och mellanmål. Förskolor finns i hela Nynäshamns kommun. Om du vill ansöka om förskola behöver du göra en ansökan hos oss på kommunen. Då kan du ringa till kommunens Kontaktcenter så hjälper de dig.

Svenska för invandrare, SFI

SFI är en förkortning av "Svenska för Invandrare". Utbildningen riktar sig till vuxna som behöver lära sig läsa, skriva och tala svenska. I Nynäshamns kommun kan du gå på SFI på Campus Nynäshamn.

Öppen förskola på Familjecentralen

Familjecentralen är en mötesplats för barn och föräldrar. Här kan du träffa andra föräldrar och barnen kan leka. Du kan även prata med personalen som jobbar på Familjecentralen om saker du undrar. På Familjecentralen finns även personal från sjukvården på plats.

Äldreomsorg

När du är gammal får du bo kvar i ditt hem så länge du vill och kan. Om du inte klarar av att göra allting själv hemma kan du ansöka om att få hemtjänst. Hemtjänsten kan till exempel hjälpa dig med mat och städning. Om du inte kan bo kvar hemma kan du ansöka om att flytta in på ett äldreboende. På ett äldreboende jobbar personal som hjälper dig dygnet runt. Om du vill ansöka om hemtjänst eller äldreboende behöver du göra en ansökan hos oss på kommunen. Då kan du ringa till kommunens Kontaktcenter så hjälper de dig.

För alla personer över 65 år finns en mötesplats som heter Äldrecentrum. Här kan du fika, umgås och delta i olika aktiviteter. Äldrecentrum ligger i centrala Nynäshamn, i äldreboendet Rosengårdens lokaler.

Simhall

I Nynäshamns kommun finns det en simhall. Den ligger i Ösmo centrum i närheten av pendeltågsstationen. Simhallen har tre olika bassänger för alla åldrar.

Bibliotek

I Sverige kan man låna böcker gratis på ett bibliotek. I Nynäshamns kommun finns tre bibliotek. Ett stort i Nynäshamn och två mindre i Sorunda och Ösmo. På biblioteken finns det böcker, tidningar, ljudböcker och mycket annat. Här kan du även låna en dator, skriva ut eller kopiera.

Vill du fråga kommunen något?

Om du vill fråga något kan du ringa till kommunens Kontaktcenter. Du kan också gå till Kontaktcenter och prata med oss som jobbar där. Kontaktcenter ligger i centrala Nynäshamn.

Sidan senast ändrad:

Sidan senast ändrad:

Saknar du något på denna sida?