22 aug 2022
Boken HjärnanFörstora bilden

Hjärnan i matematikundervisningen – av Craig Barton

Hjärnan i matematikundervisningen är en bok som snabbt fångade oss och var svår att ta pauser ifrån.

Barton hade arbetat som lärare i tolv år när han allt mer kände att det var något som skavde i hans undervisning. Han var redan då en av Storbritanniens mest framgångsrika lärare i matematik. Barton visar i tolv kapitel hur små förändringar gör stor skillnad och är skrivna enligt mönstret ”Så tänkte jag förr”, ”Vad jag har lärt mig”, ”Så arbetar jag nu”.

Barton började läsa vetenskapliga artiklar i stora mängder vilket ledde till små förändringar som verkligen gjorde skillnad i hans undervisning. Vi känner igen oss i hans funderingar och hittade snabbt en konkret uppgift att testa, nämligen kravlösa frågesporter i början av varje lektion. Nu är dessa kravlösa frågesporter som vi kallar startuppgifter rutin på vår skola.

Barton skriver med flyt, humor och självkritik. Att hans sätt att undervisa idag bygger på vetenskaplig grund och stor erfarenhet gör läsningen extra värdefull för oss pedagoger.

Två mer av Bartons tankar som är värda att ta med sig “man lär sig genom att tänka och det gäller att tänka på det man ska lära sig, annars lär man sig något annat och “vi ska vara rädda om det känsliga arbetsminnet och arbeta för att så mycket som möjligt ska hamna i långtidsminnet.” Bartons tankar och arbetssätt går att applicera inom fler ämnen.

Agneta Jansson och Helena Dalivin