26 sep 2022

En bakgrund till KULF-satsningen

I övergången juni/juli 2021, kort innan vi skulle gå på ledighet, kom frågan från vår rektor Marie Johansson: “Vill ni vara med i KULF:s arbetsgrupp och vara Nynäshamns representanter?”

Förkortningen KULF står för kompensatorisk undervisning för lärande och forskning. Det var fantastiskt att få frågan och förtroendet, samtidigt kändes det väldigt stort!

Självklart tackade vi ja! Snabbt ändrades våra tjänster så att de bestod av 20 procents nedsättning för arbetet med KULF.

Huvudsyftet med projektet Kompensatorisk undervisning för lärande och forskning (KULF) är att öka samarbetet mellan skola och högskola och undersöka hur undervisning i naturvetenskap, teknik och matematik kan utformas för att stödja alla elevers lärande och utveckling, och kompensera för de skillnader som finns inom områden som studieresultat, digitalisering och språk

Vår medverkan och det goda samarbetet har lett till att projektet startuppgifter inom matematik nu är en metod som används från årskurs 1 till 9 på Gröndalsskolan från och med höstterminen 2022. Snart startar nästa studie, att utveckla den matematiska förmågan kring ord och begrepp med hjälp av whiteboards.

Det känns stort att kunna vara med och bidra till skolutveckling på det här viset. Vi är så glada att vi tackade ja förra sommaren!

Agneta Jansson och Helena Dalivin