23 maj 2023

Forskning som sätter spår

Den 6 maj drog den internationella forskningskonferensen ResearchED åter in på Södertörn för sjätte gången i ordningen. Från Sorunda var vi en grupp lärare och fritidspersonal som fick tillfälle att besöka evenemanget på Fredrika Bremergymnasiet i Haninge. En av de våra, jag Maria, föreläste om vår skolutveckling.

Kvinna inomhus

Maria B Hurtig.

Under en fullsatt föreläsning om vår resa från kaos till studiero vid Kyrkskolan i Sorunda visade några engelska lärare på besök ett särskilt intresse för våra läsprojekt varigenom pojkar och flickor idag har ökat sin läsförståelse. Det är roligt om vi kan inspirera till utveckling även i andra skolor och andra länder. Våra läsfrämjande metoder finns det all anledning att återkomma till då det är ett pågående arbete. Även i Sverige kan det komma till nytta enligt de senaste resultaten av PIRLS. Kanske får vi tillfälle att ge mer kött på benen vid ett framtida ResearchED?

Reflektioner

Tillbaka i Sorunda hör jag kollegor reflektera kring vad de hört på konferensen i olika sammanhang. En kollega betonade kognitionsforskningens landvinningar efter att hon deltagit i en utbildning i digitalisering med överdrivet tempo.

– Det tar 3-4 tillfällen av aktivt tänkande för att verkligen memorera och förstå ett koncept! I den här undervisningen regnar det koncept. Men när ska man få tillfälle att träna och aktivera kunskapen?

Det gör mig trygg. När vi är flera som blir varse kan vi tillsammans försätta berg. Det är mycket glädjande att forskningen sätter spår och ger oss en samsyn på vetenskaplig grund. Samsyn och samarbete är kännetecknande för framgångsrika skolor.

ResearchED är en gräsrotsledd sammanslutning av lärare med ursprung i Storbritannien och har inget vinstsyfte. Sedan 2013 bidrar föreläsare genom denna non-profitmission för att sprida kunskap och inspirera skolutveckling genom att brygga glappet mellan forskning och undervisning i praktiken.

Maria B Hurtig