29 aug 2023

Samarbete vid whiteboards i matematikundervisningen

På Gröndalsskolan har vi fått förmånen att starta ett projekt i matematik med stora whiteboards i klassrummet.

Kollage av klassrumsbilderFörstora bilden

Forskning visar sedan tidigare på fördelar med att elever samtalar och arbetar aktivt i grupp om två till tre elever vid whiteboards i klassrummet.

Det här arbetssättet tränar elever i att prata matematik samt utvecklar förmågan att redovisa uppgifter. Det leder till mer reflektion och fördjupad eftertanke och kunskap, dessutom får eleverna en aktiv paus från bänken när de står upp och arbetar.

Nu när whiteboardsen är på plats och en del av vår undervisning kan vi vara med och se de positiva effekterna hos våra egna elever.

Fick förklara för läraren

Just den här gången var det en klass i årskurs 8 som fick i uppgift att skriva en multiplikation eller addition av tal i bråkform, som de sedan fick förklara för läraren med tanken att läraren inte vet hur man gör.

Därefter fick eleverna tid att gå runt och ta del av varandras uppgifter. Det var verkligen intressant att se med vilken iver eleverna gick in för uppgiften, se deras beräkningar och höra deras förklaringar.

De behövde inte hitta på egna problemberättelser, men många gjorde det även då det är något som de inte tycker är lätt. De utmanade verkligen sig själva.

Olika sätt att lösa

Arbetet vid whiteboarden handlar inte om bättre eller sämre sätt att lösa uppgiften utan om olika sätt och om den muntliga kommunikationen som är en viktig och givande del av uppgiften som visar att elever kan!

Uppgifterna som genomförs vid whiteboarden kan varieras i det oändliga och vi kommer att utveckla arbetssättet när vi ser vad som fungerar bäst.

Agneta Jansson och Helena Dalivin