11 dec 2023

Skriva för framtidstro

I Tina Lennartssons femteklass i Sorunda har man i höst skrivit insändare. En pojke önskade få tillbaka skolans fotbollsplan och en flicka propagerade för skoluniform bland annat.

Kvinna i klassrum

Jenny Ögren.

En eftermiddag knackar skolchefen Jenny Ögren på klassrumsdörren. Hon vill passa på att svara på barnens synpunkter genom att berätta om förvaltningens planer. Eleverna sitter som tända ljus och ställer bra frågor. Det är tydligt att de uppskattar att skåda en skolchef på dessa breddgrader och tar tillfället i akt. När Jenny säger att hon själv gått i skola härute på landet känns det i luften hur stoltheten ökar i rummet – hon är ju en av oss! Även Vanstaskolans högstadium får ett mer positivt skimmer då Jenny, som varit rektor där i sex år, välkomnar barnen dit.

Aktivitetsplan

Vi får också besked om fotbollsplanen. Den ska utvecklas till en bollplan med utrymme för flera olika aktiviteter. Då Jenny tackar för sig får hon en spontan applåd av eleverna. Idag har de fått bevis för att deras tankar och en penna kan förändra världen – demokrati.

Senare under veckan ser vi ytterligare spår av deras påverkansarbete. Insändaren om skoluniform plockas upp av kommunalrådet i flödet på sociala medier. Även detta diskuteras i klassrummet.

Tina har tillsammans med klassen riktat undervisningen mot verkliga mottagare – ett klassiskt grepp för att skapa mening och motivation. Det kan bidra till framtidstro, särskilt då barnen får ett svar och ett möte med förvaltningen.

Demokrati

I Skandinavien upplever människor i allmänhet hög tillit till demokratin, enligt Amarthya Sen, genom folkrörelser och vardagliga nätverk. Här ser vi ett exempel på hur även skolans nätverk kan bidra till den upplevelsen av delaktighet.

Undervisningen innefattade att:

  • Läsa insändare som ett första steg. Det är viktigt att hitta flera texter på en lagom nivå, menar Tina. Här kan det vara en fördel att söka exempel i flera olika läromedel.
  • Prata om hur man bygger argument, inledning och avslutning samt hur texten kan flätas samman.
  • Spåna ämnen tillsammans.
  • Fundera och skriva självständigt.
  • Bearbeta idéerna till argumenterande texter.
  • Arbeta med kamratrespons efter ett första utkast.
  • Skicka iväg texterna som insändare till lokaltidningen men även till kommunledning och kontaktpolitiker.

Maria B Hurtig