26 sep 2022
Två skärmklipp som visar lektionsuppläggFörstora bilden

Startuppgifter – hur det började

När vi gick med i samarbetsprojektet KULF (Kompensatorisk Undervisning för Lärande och Forskning) i augusti 2021 började vi med att undersöka vilka utmaningar de olika skolorna i Nynäshamn har när det gäller matematikundervisning.

En enkät skickades ut till alla lärare som undervisar i matematik. Det visade sig att många funderade över hur man ökar motivationen hos eleverna för att lära matematik.

Vi började fundera runt elevernas motivation och att så många känner matteångest. Vi engagerade våra kollegor i KULF och fick tipset om boken ”Hjärnan i matematikundervisning”.

Det blev starten för vårt första projekt startuppgifter. Syftet med dessa startuppgifter är att eleverna ska känna att de lyckas i början av varje matematiklektion och på så sätt ökar tron på sitt eget kunnande i ämnet. De vet att de första fem minuterna av varje lektion ägnas åt dessa uppgifter, att det är blandade repetitionsuppgifter och att de kommer klara av dem.

Vi smygstartade i årskurs 9 förra hösten och upptäckte att elever som gett upp och hade svårigheter att klara kunskapskraven redan efter en månad med startuppgifter klarade kunskapskraven med god marginal. Dessutom började en känsla av att kunna matematik att sprida sig bland de elever som tidigare känt ångest inför ämnet. Utan stöd och uppmuntran från KULF hade det stannat där. Men det var då vår resa med startuppgifter började på riktigt.

Agneta Jansson och Helena Dalivin