08 nov 2023

Hungriga lärare delar idéer

I Nynäshamns kommun uppmuntras nätverkandet mellan olika kompetenser i skolorna för att öka likvärdigheten. Att vi möts kan leda till en spridning av goda metoder-innovationer. Som ett led i denna utveckling var vi fyra lärare från Nynäshamn som under höstlovet drog till Tumba Gymnasium och Lärarnas forskningskonferens (LFK).

Fyra kvinnor på lärarkonferens

Varje år samlar LFK hundratals forskare och lärare som presenterar och diskuterar studier om undervisning. Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS) står bakom arrangemanget i samarbete med olika parter.

En orsak till att jag själv i år kom iväg till LFK var att min förstelärarkollega Agneta hade tipsat mig i vårt nätverk för förstelärare. Det är kul att åka iväg tillsammans. Vi lär känna varandra och får tillfälle att tänka kring utveckling. Vi får också smaka på godbitar från forskningsfronten. Jag prövade hur skönlitteratur använts för att lyfta flera ämnen, hur boksamtal skapat gemenskap och integration samt hur olika ämnen kan leda till ett digitalt självförsvar i gymnasiet. En motståndskraft mot fake news – källkritik. Mycket inspirerande och lärorikt.

Förra året presenterade kollegorna Agneta och Helena från Gröndalsskolan en egen forskningsstudie på LFK. Den handlade om hur startuppgifter kan ge ökad motivation i matematikundervisningen. Genom startuppgifterna känner eleverna att de behärskar matematik. Då de är uppvärmda blir de mer mottagliga för nya utmaningar. Det låter enkelt och logisk. Men det vet vi alla att det ofta är det enkla som är det svåra. Uttryckt på ett annat sätt bor djävulen i detaljerna. Arbete i ett klassrum innehåller många detaljer på olika nivå. Gruppens dynamik och vårt ledarskap genom förhållningssätt spelar in såväl som undervisningens planering.

På LFK är det undervisning som fokuseras och det är lovvärt. Det finns nämligen mycket som tyder på att undervisningens planering är den starkaste hävstången för att lyfta kvalitet i skolan. I Nynäshamn vill man skapa ett pedagogiskt nav – ett torg för att dela kunskap om undervisning i linje med vad man gör i förskolorna. Jag tänker att startuppgifterna som visat god effekt på elevernas motivation kunde vara ett bra ämne för gemensam reflektion då vi sätter igång denna vår nya mötesplats.

På bilden ses Helena Dalivin, Agneta Jansson, Maria B Hurtig och Tina Pennonen på LFK.