Näringslivet önskar mer dialog och förbättrat arbete med upphandling

Idag släpps Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner. Resultatet visar att Nynäshamn i år landar på plats 238.

I Svenskt näringslivs årliga enkätundersökning ger företagen sin syn på det lokala företagsklimatet. 79 Nynäshamnsföretagare har svarat på enkäten som bland annat ställer frågor om kommunala tjänstemäns och politikers attityder till företagande, kommunens service till företagen och förutsättningar att driva företag. Idag presenterar Svenskt Näringsliv sin ranking byggd på resultaten från enkäten och officiell statistik.

Rankingen består av 17 faktorer som alla väger olika tungt. Den tyngst vägande rankingfaktorn är det sammanfattande omdömet om företagsklimatet i kommunen där företagarna ger ett samlat betyg på hur det är att driva företag i Nynäshamns kommun. Det sammanfattande omdömet landar i år på 3,03 på en sexsiffrig skala, vilket är ett godtagbart betyg.

– Eftersom kommunerna har olika förutsättningar går det inte att sätta ett likhetstecken mellan rankingplacering och hur bra kommunen jobbar för att förbättra företagsklimatet. Men självklart hade jag önskat ett bättre resultat, vi kan bättre. Tillsammans med förvaltningen arbetar vi ständigt för att ge bättre service, dialog och upphandlingsförfarande. Nämnden arbetar kontinuerligt med dessa frågor och jag är säker på att våra företagare kommer märka en skillnad, säger Antonella Pirrone (KD), ordförande Näringslivs- och arbetsmarknadsnämnden.

Ranking diskuteras vid Företagarpanelen

Områden där företagen fortsatt vill se förbättring är bland annat kommunens arbete med upphandling, vägnät, tåg- och flygförbindelser och information till företagen. Högst upp på listan står dock bättre dialog med kommunens beslutsfattare.

Även för kommunorganisationen är dialogen viktig. Genom den skapas förståelse för företagens behov och syn på kvaliteten i kommunens tjänster, ett viktigt underlag för prioriteringen av aktiviteter och åtgärder. Därför har konceptet ”Företagarpanelen” startats - ett dialogforum för företag, politiker, tjänstepersoner, organisationer och myndigheter. För att öppna upp för dialog och gå djupare in på vad som ligger bakom betygen i de olika mätningarna kommer nästa ”Företagarpanel” den 28 september, att fokusera på företagsklimat och företagsklimatsmätningar.

– För att kunna fokusera och sätta in rätt åtgärder är den här typen av mätningar och uppföljande diskussioner viktiga för oss inom kommunen. Jag ser fram emot fortsatta dialoger med näringslivet i kommunen, säger Petra Kålbäck, förvaltningschef Näringslivs- och arbetsmarknadsförvaltningen.

Läs mer om rankingen på www.foretagsklimat.se/nynashamn

Rankingfaktorer Svenskt Näringsliv

Såhär räknas rankingen ut

Rankingen består av 17 faktorer – 12 från enkäten och 5 som bygger från statistik från SCB och UC. Totalt utgör enkätsvaren 2/3 av den totala rankingen, och statistikfaktorerna 1/3. De olika faktorerna väger olika tungt, från 1/3 till 1/72 av den totala rankingen (se respektive vikt i bilden ovan). Det sammanfattande omdömet om företagsklimatet i kommunen utgör en tredjedel av rankingen. En tredjedel består av 11 andra enkätsvar, vilka var för sig har en vikt på 1/9 till 1/72. Den sista tredjedelen består av statistiska faktorer som alla väger 1/15 var i totalrankingen. Kommunen med högst totalpoäng får högst rankingplacering.

Kontakt

Petra Kålbäck

chef Näringslivs- och arbetsmarknadsförvaltningen
08-520 688 96
petra.kalback@nynashamn.se

Antonella Pirrone (KD)

Näringslivs- och arbetsmarknadsnämnden
Antonella Pirrone (KD),

08-520 682 32
antonella.pirrone@nynashamn.se