Om du inte är nöjd med vården
Här kan du lämna dina klagomål och synpunkter på vården som utförs av Nynäshamns kommun.
Vänd dig i första hand till verksamheten
Om du inte är nöjd med vården som utförs av Nynäshamns kommun eller på uppdrag av kommunen ska du i första hand kontakta den verksamhet som ansvarar för vården. Verksamheten ska därefter svara på ditt ärende så fort som möjligt men senast inom fyra veckor.
Vill du inte vända dig direkt till verksamheten kan du lämna dina klagomål och synpunkter direkt till socialnämnden.
Detta händer när du skickat in ditt klagomål eller synpunkt
- Du får en bekräftelse. Där berättar socialförvaltningen bland annat vem som handlägger ditt ärende.
- Handläggaren ringer dig efter några dagar där du får berätta mer om vad som har hänt.
- Socialförvaltningen lämnar ett skriftligt svar till dig. Det tar maximalt 4 veckor innan du får svaret.
- Om du är nöjd med svaret avslutas ärendet. Annars fortsätter dialogen.
Patientnämnden kan hjälpa dig att föra fram ett klagomål
Du kan också vända dig till Patientnämnden för att få hjälp att föra fram ditt klagomål. Patientnämnden är en fristående och opartisk instans som kan informera dig om vilka rättigheter du har i vården och se till att de blir besvarade. Patientnämnden utreder inte själv klagomålet utan fungerar som ett stöd för dig och som länk till kommunen.
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan. Dina synpunkter är värdefulla för oss!
Vi återkopplar till dig om du fyller i dina kontaktuppgifter.
Behandling av personuppgifter i Nynäshamns kommun