Abonnemang och VA-taxa

Här hittar du allt som rör ditt VA-abonnemang - hur mycket det kostar, olika betalningsalternativ, hur du läser din faktura och hur du ska gå till väga när du flyttar.

Här kan du som privatperson eller företag se information om ditt abonnemang. Du kan se dina fakturor, din vattenförbrukning, rapportera in aktuell mätarställning, se historik om ditt abonnemang och hämta blankett för autogiro.

Du loggar in med hjälp av ditt BankID.

Så loggar du in:

  • I rutan "kundnummer" fyller du i ditt kundnummer. Det hittar du på fakturan.
  • I rutan "personnummer" skriver du siffrorna "00" följt av ditt organisationsnummer.

När du ska flytta ska du anmäla din nya adress till oss och göra en slutavläsning av din vattenmätare. Slutavläsningen görs tillsammans med den nya ägaren på tillträdesdagen. Slutfakturan skickas därefter till din nya adress.

  • Läs av vattenmätaren på tillträdesdagen tillsammans med köparen.
  • Fyll i mätarställning och övriga uppgifter i formuläret. Glöm inte att ange din nya adress dit slutfakturan ska skickas.
  • Blanketten ska undertecknas av både säljare och köpare.
  • Säljaren är betalningsansvarig tills blanketten har registrerats på kommunen. Därefter skapas flyttfaktura beräknat till angiven ägarbytesdatum och den nya ägaren tar över abonnemanget.

Jag har glömt att lämna in en flyttanmälan, hur gör jag?

Om ägarbytet skedde långt bak i tiden behöver du få fram en aktuell mätaravläsning. Därefter gör vi en uppskattning av mätarställningen vid tidpunkten för flytt. Du som köpare debiteras i efterhand.

När kommer fakturan?

Fakturan för vattenförbrukning kommer var tredje månad. Kontakta kundtjänst för vatten och avlopp om du vill ha månadsfakturering istället.

Betala via e-faktura

Med e-faktura får du dina räkningar direkt till din internetbank och slipper få pappersräkningar i brevlådan.

Vad betyder uppgifterna på min faktura?

Bild på exempelfaktura

1. Information om anläggningen:

  • anläggningsnummer
  • anläggningens adress
  • mätarnummer som står på aktuell vattenmätare

2. Information om årsförbrukning:

  • senaste inlämnade avläsningen, datum och kubikmeter
  • årsförbrukning beräknad på senast inlämnad avläsning
  • årskostnad totalt beräknad på senast inlämnad avläsning

3. Information om hur mycket du ska betala för din vattenförbrukning:
Den rörliga delen baseras på hur mycket vatten du gör av med. Den mäts med vattenmätaren och beräknas utifrån din senast inlämnade avläsning. Från 2019-01-01 till 2019-03-31 beräknas du använda 21 kubikmeter vatten. Kostnaden är 14,27 kronor per kubikmeter. Du ska alltså betala 21 kubikmeter * 14,27 kronor = 299, 67 kronor för perioden.

4. Information om hur mycket du ska betala i fasta kostnader

  • Grundavgift - årskostnad för abonnemang
  • Lägenhetsavgift - avgift per bostadsenhet

Grundavgiften i exemplet är 2248 kronor per år. För perioden 2019-01-01 till 2019-03-31 ska du alltså betala 2248 kronor/4 = 554, 30 kronor.

Lägenhetsavgiften i exemplet är 2748 kronor per år. För perioden 2019-01-01 till 2019-03-31 ska du alltså betala 2748 kronor/4 = 677,59 kronor.

Betala via autogiro

Om du väljer att betala via autogiro dras pengarna automatiskt från ditt konto varje månad.

Vad påverkar kostnaden för vatten och avlopp?

Hur mycket du betalar beror på din vattenförbrukning. Det är därför viktigt att du läser av din vattenmätare och rapporterar in mätarställningen till oss. Du måste läsa av vattenmätaren minst en gång per år, men vi rekommenderar att du läser av den en gång per kvartal. På så sätt betalar du bara för det vatten du förbrukar. Du får dessutom koll på om du skulle ha onormalt hög vattenförbrukning som kan bero på till exempel en rinnande toalett eller en kran som står och läcker.

Vad händer om jag inte har betalt fakturan?

Om fakturan inte har betalats skickas en påminnelse ut 7 dagar efter förfallodatumet.

14 dagar efter påminnelsen skickas fakturan till inkassobolag där det tillkommer en kostnad på 180 kronor. Om du betalar efter förfallodatum debiteras alltid dröjsmålsränta. Det gäller även om du har fått uppskov på fakturan.

Jag har en kredit, hur får jag pengarna tillbaka?

Krediteringen regleras van­ligtvis på näst­kommande faktura. Önskar du få peng­arna utbetalda kontaktar du kundtjänst för vatten och avlopp och anger ett konto för inbetalning.

Brukningsavgiften för vatten och avlopp består av en fast och en rörlig del.

  • Den fasta delen består av en grundavgift och en kostnad per bostad/lägenhet. De ska du betala en gång per år.
  • Den rörliga delen baseras på vattenförbrukningen. Den mäts med vattenmätare.

Kostnad för vatten och avlopp

Skriv tabellbeskrivning här

Brukningsavgift

Kostnad

Grundavgift

3369 kronor/år

Avgift per bostad/lägenhet

4081 kronor/år

Rörlig avgift per kubikmeter förbrukat vatten

30 kronor/kubikmeter

Kontakt

Kundtjänst vatten och avlopp

08-520 689 90
vakundtjanst@nynashamn.se

Telefontider

måndag-torsdag 9-15
fredag 9-12


Fakturor, flytt, avläsning av mätare. Stopp i avlopp och vattenläckor på kommunens ledningar i gatan.

Vid akuta vattenläckor och avloppsstopp på kommunens ledningar i gatan utanför ordinarie arbetstid

Sidan senast ändrad:

Sidan senast ändrad: