Förändringar i hemtjänsten i Nynäshamns kommun

Sedan 1 februari 2024 har Nynäshamns kommun en ny organisation för hemtjänsten. Här kan du läsa mer om vad det innebär och bakgrunden till beslutet.

Hemtjänsten som drivs i kommunens egen regi i Nynäshamns kommun, har under många år brottats med hög sjukfrånvaro och stora ekonomiska underskott. Det har också påverkat kvaliteten. För att komma tillrätta med problemen och samtidigt kunna säkerställa en omsorg av god kvalitet till brukarna, god arbetsmiljö för medarbetarna och en hållbar ekonomi har organisationen gjorts om.

Kommunfullmäktige fattade beslut om den nya organisationen den 14 september 2023. Den nya organisationen är i drift sedan den 1 februari 2024.

Den nya organisationen

Den nya strategin för hemtjänsten innebär att organisationen för hemtjänsten i Nynäshamn görs om för att skapa bättre förutsättningar att driva hemtjänst både som hemtjänstföretagare och i kommunal regi i Nynäshamns kommun. Den nya strategin innebär att:

  • den som beviljats hemtjänst och bor i Nynäshamns tätort kan välja bland alla hemtjänstutförare.
  • den som beviljats hemtjänst och bor utanför Nynäshamns tätort kan välja bland alla hemtjänstutförare förutom Nynäshamns kommunala hemtjänst.

Tidigare kunde även de som bor utanför Nynäshamns tätort välja bland alla hemtjänstutförare.

Vad innebär förändringen för mig som brukare?

Du som har kommunal hemtjänst och bor utanför centrala Nynäshamn får sedan den 1 februari 2024 dina hemtjänstinsatser utförda av extern aktör. För dig som bor i centrala Nynäshamn sker inga förändringar oavsett vilken utförare du har valt.

Påverkas mitt biståndsbeslut?

Nej. Denna förändring berör inte de beslut om bistånd som du har fått. Du har kvar dina beslutade insatser.

Blir min avgift högre hos en privat utförare?

Nej, avgiften påverkas inte av vilken hemtjänstutförare du har. Avgiften för hemtjänst baseras på hur mycket hjälp du är beviljad och vilket avgiftsutrymme du har.

Vad händer med Trygghetspatrullen och Nattpatrullen?

Kommunen har kvar ansvaret för Trygghetspatrullen och Nattpatrullen. Samtliga trygghetslarm som inkommer hanteras av Trygghetspatrullen. Detta innebär att en person som beviljats insatser nattetid och/eller trygghetslarm men valt en extern utförare även träffar personal från kommunens hemtjänst. Det är en lösning som är vanligt förekommande i kommuner som valt driftsformen LOV.

Kommunfullmäktiges beslut från 14 september innebär bland annat att fler brukare behöver få sina hemtjänstinsatser utförda av er som driver hemtjänstföretag, och att kommunens hemtjänst i egen regi koncentreras till tätorten Nynäshamn.

Sedan den 1 februari gäller ett nytt LOV-avtal med en ny indelning av hemtjänstområden. Det nya avtalet stärker möjligheterna för dig som hemtjänstföretagare att växa i kommunen och bidra till fler arbetstillfällen här i Nynäshamn.

Beredskapen i form av nattpatrull och trygghetspatrull finns kvar i kommunal regi.

Har du frågor går det bra att kontakta

Mikael Landberg
Förvaltningschef Socialförvaltningen
08-520 680 00

Sjukfrånvaro

Sjukfrånvaron i hemtjänst egen regi har varierat, men generellt varit stigande sedan 2018 och uppgick i januari 2023 till 23,78 procent, vilket kan jämföras med 10 procent för socialförvaltningen totalt inklusive hemtjänsten. I januari 2024 har sjukfrånvaron i hemtjänsten sjunkit till 13,59 procent.

Medarbetarundersökning

I medarbetarundersökningen från 2022 framgår att HME (hållbart medarbetarengagemang) uppgår till 74 inom hemtjänsten egen regi att jämföra med 79,1 inom äldreomsorgen och 79,2 inom socialförvaltningen totalt. NMI (nöjdmedarbetarindex) är lägre och uppgår till 62,1 inom hemtjänst egen regi att jämföra med 67,1 inom äldreomsorgen och 67,5 inom socialförvaltningen totalt.

Konsekvenser

När många medarbetare var borta samtdigt ökade arbetsbelastningen för de medarbetare som var i tjänst, arbetsuppgifter riskerade att prioriteras bort för att få ihop scheman och personalkontinuiteten minskade för brukarna. Med en total sjukfrånvaro på 18,8 procent uppgick sjuklönekostnaderna till lite drygt 2 miljoner under 2022.

Ekonomi

Underskotten i hemtjänst egen regi har sedan 2016 fram till 2022 totalt uppgått till cirka 48 miljoner kronor, trots årlig kompensation för ledningsstruktur och lokaler. Tidigare analyser har visat att orsaken till de stora underskotten är hög sjukfrånvaro, ineffektiv resursplanering- och hantering, bristande ledning och styrning samt skillnader i avtal och regelverk som kommunen är bunden till. Det senare - skillnaden i förutsättningar mellan hemtjänst i egen regi respektive extern regi - belystes i den utredning som gjordes 2020. Det estimerades då att skillnaden i förutsättningar (till exempel heltid som norm och ratiot tillsvidareanställda medarbetare kontra visstid- och timanställningar) skulle ge vid handen ett underskott om cirka 0,7 miljoner. Underskotten har dock varit betydligt högre och har hanterats genom tillskjutna medel. Förutom den årliga kompensationen för ledningsstruktur och lokaler har tilläggsanslag tillskjutits i form av covid-anslag 2020 och 2021 och statsbidrag 2022.

Kommunala hemtjänstens organisation

Hemtjänst i egen regi består idag av en enhet som leds av en enhetschef och två gruppchefer. Chefer och medarbetare utgår från ändamålsenliga lokaler i kommunhuset. Till hemtjänst egen regi räknas även trygghetspatrullen och nattpatrullen. Samtliga trygghetslarm som inkommer hanteras av Trygghetspatrullen.

Anställda idag i kommunala hemtjänsten

Hemtjänst egen regi har totalt 45 månadsanställda medarbetare och verksamheten leds av en enhetschef och tre gruppchefer. Totalt nyttjar 175 brukare hemtjänst i egen regi.

Hemtjänsten i kommunen

I Nynäshamns kommun har 694 brukare någon form av hemtjänstinsats inklusive de som bara har trygghetslarm. 566 brukare har renodlade insatser av hemtjänst i form av service och omsorg. Brukarundersökningarna visar att brukarna i huvudsak är nöjda med insatserna. Nöjdheten i extern regi ligger mellan 79 och 100 procent för år 2022. Nöjdheten i kommunal regi ligger på 87 procent. Hemtjänsten erbjuds i egen regi och i extern regi. Hemtjänsten i extern regi upphandlas via LOV. Läs mer om vilka aktörer som erbjuder hemtjänstinsatser i Nynäshamns kommun.

Ändrad geografisk indelning

En ny geografisk indelning av hemtjänstområdena i LOV-avtalet har tagits fram. Den nya indelningen återspeglar bättre de verksamhetsmässiga och ekonomiska utmaningar som uppstår i hemtjänsten till följd av kommunens stora geografiska yta.

Ett förslag till förstärkt och fördjupad uppföljning av LOV har också tagits fram för att säkerställa kommunens uppgifter i huvudmannaskapet för hemtjänsten.

Beslutsprocessen

Hur går det till när de förtroendevalda politikerna fattar ett beslut? Här kan du läsa mer om hur beslutsprocessen ser ut i Nynäshamns kommun.

Socialnämnden beslutade på sitt sammanträde den 14 juni 2023 om en strategi för utveckling av hemtjänsten i Nynäshamns kommun. Beslutet har överklagats till förvaltningsrätten genom så kallad laglighetsprövning. Nu har förvaltningsrätten beslutat om inhibition, vilket innebär att beslutet inte får verkställas (genomföras) i avvaktan på förvaltningsrättens slutliga avgörande.

Ärendet togs därför upp igen för beslut på en extrainsatt socialnämnd den 16 augusti 2023. Därefter togs beslut i kommunstyrelsen 31 augusti och slutligen i kommunfullmäktige 14 september. Beslutet som fattades av kommunfullmäktige är alltså inte det beslut som för närvarande är inhiberat.

Finns några handlingar att ta del av?

Handlingar till de politiska nämndernas möten skickades ut och publicerades på kommunens webbplats en vecka innan sammanträdet.

Kontakt

Christina Sönnergren

ordförande i socialnämnden
kommunalråd
08-520 688 52
christina.sonnergren@nynashamn.se

Sidan senast ändrad:

Sidan senast ändrad: