Pedagogbloggen
Filtrera område
- Förskoleklass
- Gymnasiet
- Högstadiet
- Litteratur i skolan
- Lågstadiet
- Mellanstadiet
- Skolutveckling
- Undervisning
Filtrera datum Visa
-
24 jan 2024För att förstå måste de tagga till! Yasemin Lundell är ny förstelärare i matematik i Sorunda rektorsområde. Då hon ska förklara varför hon lyckas med eleverna nämner hon elevernas samarbete och samta...
-
19 dec 2023Internationellt samarbete En vision om internationellt samarbete har nu blivit verklighet för oss på Svandammsskolan. Efter att under ett Erasmus webinarium ha erbjudit en slovensk skola att komma hi...
-
11 dec 2023Skriva för framtidstro I Tina Lennartssons femteklass i Sorunda har man i höst skrivit insändare. En pojke önskade få tillbaka skolans fotbollsplan och en flicka propagerade för skoluniform bland ann...
-
08 nov 2023Hungriga lärare delar idéer I Nynäshamns kommun uppmuntras nätverkandet mellan olika kompetenser i skolorna för att öka likvärdigheten. Att vi möts kan leda till en spridning av goda metoder-innovati...
-
29 aug 2023Samarbete vid whiteboards i matematikundervisningen På Gröndalsskolan har vi fått förmånen att starta ett projekt i matematik med stora whiteboards i klassrummet. Forskning visar sedan tidigare på fö...
-
23 maj 2023Forskning som sätter spår Den 6 maj drog den internationella forskningskonferensen ResearchED åter in på Södertörn för sjätte gången i ordningen. Från Sorunda var vi en grupp lärare och fritidsperson...
-
05 maj 2023Framtidsspanarna – samarbetsprojekt med hållbarhet i fokus Efter utnämningen till årets grönflaggskola blev vi tillfrågade av Rotary i Nynäshamn om vi hade intresse för konceptet Framtidsspanarna. Pr...
-
06 feb 2023Från kaos till studiero "Så här bra har aldrig mina elever läst tidigare i årskurs 1 på den här skolan!" Uttalandet kommer spontant från en lärare under ett elevhälsomöte på Kyrkskolan i Sorunda. Då ...
-
07 nov 2022Lärarnas forskningskonferens 2022 För elfte året i rad anordnades Lärarnas forskningskonferens (LFK). Denna gång i Södertälje. LFK är ett forum för undervisningsutvecklande och lärardriven forskning....
-
06 okt 2022Skrivande på lågstadiet Att få i gång skrivandet hos unga elever på lågstadiet kan vara en utmaning. Dels för att de ännu inte kan alla bokstäver men också för att det är svårt att förstå att när man...
-
05 okt 2022Nya verktyg för problemlösning Elevhälsoteam och Trygghetsteam i Sorunda skolor vässar sin analys- och dialogkompetens tillsammans med kommunens skolpsykologer. När alla elever ska lyckas i skolan ef...
-
03 okt 2022Svandammsskolans hållbarhetsarbete Vi har nu arbetat ett par år med grönflagg-konceptet på Svandammsskolan och har efter att blivit certifierade två år i rad även ansökt och blivit tilldelade Skolver...
-
26 sep 2022En bakgrund till KULF-satsningen I övergången juni/juli 2021, kort innan vi skulle gå på ledighet, kom frågan från vår rektor Marie Johansson: “Vill ni vara med i KULF:s arbetsgrupp och vara Nynäsham...
-
26 sep 2022Startuppgifter – hur det började När vi gick med i samarbetsprojektet KULF (Kompensatorisk Undervisning för Lärande och Forskning) i augusti 2021 började vi med att undersöka vilka utmaningar de olik...
-
22 aug 2022Hjärnan i matematikundervisningen – av Craig Barton Hjärnan i matematikundervisningen är en bok som snabbt fångade oss och var svår att ta pauser ifrån. Barton hade arbetat som lärare i tolv år när h...
Sidan senast ändrad: